“Musimy nauczyć się dbać o środowisko, w którym mamy żyć – chodzi o to,
czy nauczymy się tego na czas”
PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ W RAMACH
“ PROGRAMU EKOZESPOŁÓW ”
Temat: Tu działamy, gdzie mieszkamy – ochrona środowiska na co dzień.
Cel główny:
Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów i ich rodziców, ze szczególnym uwzględnieniem właściwego gospodarowania zasobami przyrody.
Cele szczegółowe:
Zasięg oddziaływania :
miejscowość Budziwój w gminie Tyczyn.Adresaci: uczniowie szkoły podstawowej i ich rodzice.
Osoby i instytucje wspierające kampanię
: Burmistrz miasta i gminy Tyczyn, radni, sołtys wsi Budziwój, Fundacja GAP Polska, ZHP ZDDS Tyczyn, rodzice, Związek Komunalny “ Wisłok ”, Stowarzyszenie Ekologiczno - Kulturalne “ Puls Ziemi ”.
Lp. |
Działania i sposób realizacji |
Termin realizacji |
Osoby zaangażowane w działania |
Spodziewane wyniki |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji dotyczących udziału w “ Programie ekozespołów ” oraz zapoznanie z celami i formami pracy. |
koniec listopada |
instruktorzy ekozespołów |
Nauczyciele znają program i zadania ekozespołów. |
2. |
Zorganizowanie spotkania z rodzicami i utworzenie trzech ekozespołów:
|
grudzień |
instruktorzy ekozespołów |
Rodzice rozumieją konieczność podejmowania działań proekologicznych i prozdrowotnych.
|
3. |
Analiza przeprowadzonych ankiet - opracowanie wyników i wniosków.
|
grudzień |
instruktorzy ekozespołów |
Instruktorzy znają działania proekologiczne i prozdrowotne rodziców działających w ekozespołach. |
4. |
Przeprowadzenie w klasach zerowych, III b, IV a i IV b zajęć edukacyjnych promujących zac howania proekologiczne i prozdrowotne. |
styczeń |
instruktorzy ekozespołów |
Uczniowie rozumieją konieczność ochrony przyrody i znają sposoby oszczędzania jej zasobów. |
5. |
Udział uczniów w konkursach:
|
od listopada do maja
zbiórka cały rok rozstrzygnięcie w Dniu Ziemi |
koordynator konkursu i wychowawcy
koordynator ds. ekologii, drużyny ZHP, Samorząd Uczniowski, wychowawcy |
Uczniowie znają zagrożenia wynikające z niewłaściwego składowania baterii. Uczniowie rozumieją konieczność zbierania surowców wtórnych. Potrafią segregować odpady (makulaturę, plastik, szkło, puszki aluminiowe). |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
oraz wykonywanie prac plastycznych z makulatury i tworzyw sztucznych. |
grudzień |
wychowawcy świetlicy szkolnej, nauczyciele klas zerowych, zuchy i ich opiekun |
Uczniowie potrafią wykorzystać materiały ekologiczne do różnych wytworów plastyczno - - technicznych. |
|
6. |
Przygotowanie i podpisanie pojemników na szkło, papier, plastik, aluminium i baterie (ustawienie w niektórych salach i na korytarzach). |
od grudnia do czerwca |
dyrektor szkoły, instruktorzy ekozespołów |
Uczniowie na terenie szkoły segregują odpady. |
7. |
Realizacja w klasie IV b projektu pt. “ Alarm ekologiczny ”. |
od stycznia do kwietnia |
uczniowie klasy IV b, polonista z wychowawcą - - instruktorem ekozespołu |
Uczniowie dostrzegają niekorzystne działania człowieka w odniesieniu do przyrody i potrafią na nie reagować. |
8. |
Apele szkolne w formie prezentacji:
|
28 listopada
13 marca |
uczniowie klasy IV a z wychowawcą – - koordynatorem ds. promocji zdrowia |
Uczniowie znają produkty bogate w witaminę A korzystnie wpływającą na wzrok. Wiedzą jak zadbać o higienę jamy ustnej i jakie pokarmy zawierają duże ilości wapnia – głównego budulca zębów. |
9.
|
Zorganizowanie VI Szkolnego Tygodnia Zdrowia pod hasłem “ Nie żyjemy po to, aby jeść - jemy po to, aby żyć”.
|
od 27 marca do 3 kwietnia |
wszyscy uczniowie, koordynator ds. promocji zdrowia, wychowawcy |
Uczniowie znają podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Wiedzą na co zwracać uwagę podczas zakupu produktów żywnościowych. |
10. |
Realizacja ścieżek edukacyjnych - - ekologicznej i prozdrowotnej w klasach IV – V I. |
zgodnie z programem
|
nauczyciele przedmiotów |
Uczniowie znają zasady zdrowego odżywiania, ekologicznych zakupów i wiedzą jak dbać o środowisko, chronić przyrodę i jej zasoby. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
11. |
Organizowanie apeli tematycznych:
|
styczeń
luty
kwiecień |
zuchy i harcerze z drużynową uczniowie kl.V b i wychowawca klasy zerowe i wychowawcy, zuchy i harcerze z drużynową |
Uczniowie: -dostrzegają znaczenie zieleni i rozumieją konieczność jej ochrony, -dostrzegają korzystny wpływ nieskażonej przyrody na człowieka, - wiedzą, że jej ochrona jest konieczna. |
12. |
Udział w happeningu z okazji Dnia Ziemi pod hasłem “ Na zegarze świata jest za minutę dwunasta ” . Konkurs na plakat, hasło, piosenkę, wiersz i strój ekologiczny. |
21 kwietnia |
cała społeczność szkolna, koordynator ds. ekologii, członkowie Klubu Młodego Ekologa |
Uczniowie potrafią zaprezentować swoje postawy społeczności lokalnej. Wykorzystują materiały odpadowe do prezentacji. |
13. |
Udział w wycieczce organizowanej przez Związek Komunalny “ Wisłok ” z cyklu “ Wyprawy w poszukiwaniu Ekolandii ”. |
początek maja |
koordynator ds. ekologii, członkowie Klubu Młodego Ekologa i ZHP |
Uczniowie znają kolejną ścieżkę ekologiczną i zakłady zajmujące się składowaniem i utylizacją odpadów. |
14. |
Prowadzenie przez rodziców uczestników ekozespołów pomiarów zużycia wody, energii oraz wytwarzanych odpadów. |
styczeń - - kwiecień |
rodzice - - uczestnicy ekozespołów |
Rodzice mają świadomość oszczędzania zasobów przyrody i znają sposoby właściwego postępowania. |
15. |
Spotkanie członków ekozespołów, podsumowanie zaplanowanych zadań konkursowych i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej. |
koniec kwietnia
|
rodzice i instruktorzy ekozespołów |
Rodzice i instruktorzy znają efekty swoich działań. |
16.
|
Podsumowanie podejmowanych działań, analiza i porównanie ankiet pod kątem osiągnięcia efektu ekologicznego - opracowanie sprawozdania z realizacji programu. |
koniec kwietnia - - początek maja |
instruktorzy ekozespołów |
Instruktorzy potrafią przedstawić efekty swoich działań w różnorodnych formach. |