“Musimy nauczyć się dbać o środowisko, w którym mamy żyć – chodzi o to,
czy nauczymy się tego na czas”

PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ W RAMACH

“ PROGRAMU EKOZESPOŁÓW ”

Temat: Tu działamy, gdzie mieszkamy – ochrona środowiska na co dzień.

Cel główny:

Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów i ich rodziców, ze szczególnym uwzględnieniem właściwego gospodarowania zasobami przyrody.

Cele szczegółowe:

Zasięg oddziaływania : miejscowość Budziwój w gminie Tyczyn.

Adresaci: uczniowie szkoły podstawowej i ich rodzice.

Osoby i instytucje wspierające kampanię : Burmistrz miasta i gminy Tyczyn, radni, sołtys wsi Budziwój, Fundacja GAP Polska, ZHP ZDDS Tyczyn, rodzice, Związek Komunalny “ Wisłok ”, Stowarzyszenie Ekologiczno - Kulturalne “ Puls Ziemi ”.

 

 

Lp.

Działania i sposób realizacji

 

Termin

realizacji

Osoby zaangażowane w działania

 

Spodziewane wyniki

1

2

3

4

5

1.

Przedstawienie Radzie Pedagogicznej

informacji dotyczących udziału w “ Programie ekozespołów ” oraz zapoznanie z celami i formami pracy.

 

koniec listopada

instruktorzy ekozespołów

Nauczyciele znają program i zadania ekozespołów.

2.

Zorganizowanie spotkania z rodzicami i utworzenie trzech ekozespołów:

  • prezentacja celów i zadań programu oraz przekazanie niezbędnych materiałów,
  • przeprowadzenie wśród rodziców ankiety badającej zachowania proekologiczne.

 

grudzień

 

instruktorzy ekozespołów

Rodzice rozumieją konieczność podejmowania działań proekologicznych i prozdrowotnych.

 

 

 

3.

Analiza przeprowadzonych ankiet - opracowanie wyników i wniosków.

 

 

 

grudzień

 

instruktorzy ekozespołów

Instruktorzy znają działania proekologiczne i prozdrowotne rodziców działających w ekozespołach.

4.

Przeprowadzenie w klasach zerowych, III b, IV a i IV b zajęć edukacyjnych promujących zachowania proekologiczne i prozdrowotne.

 

 

styczeń

 

instruktorzy ekozespołów

Uczniowie rozumieją konieczność ochrony przyrody i znają sposoby oszczędzania jej zasobów.

 

5.

Udział uczniów w konkursach:

  • “ Łowca baterii”

 

 

 

  • “Chronimy lasy zbierając makulaturę”
  • “Cenne odpady”

 

 

 

od listopada

do maja

 

 

zbiórka

cały rok

rozstrzygnięcie

w Dniu Ziemi

 

koordynator konkursu

i wychowawcy

 

koordynator ds. ekologii, drużyny ZHP, Samorząd Uczniowski,

wychowawcy

Uczniowie znają zagrożenia wynikające z niewłaściwego składowania baterii.

Uczniowie rozumieją konieczność zbierania surowców wtórnych.

Potrafią segregować odpady (makulaturę, plastik, szkło, puszki aluminiowe).

 

 

1

2

3

4

5

  • “ Bożonarodzeniowe ekologiczne ozdoby i stroiki”
  • oraz wykonywanie prac plastycznych z makulatury i tworzyw sztucznych.

     

    grudzień

    wychowawcy świetlicy szkolnej, nauczyciele klas zerowych, zuchy i ich opiekun

    Uczniowie potrafią wykorzystać materiały ekologiczne do różnych wytworów

    plastyczno -

    - technicznych.

    6.

    Przygotowanie i podpisanie pojemników na szkło, papier, plastik, aluminium i baterie (ustawienie w niektórych salach i na korytarzach).

    od grudnia

    do czerwca

    dyrektor szkoły,

    instruktorzy ekozespołów

    Uczniowie na terenie szkoły segregują odpady.

    7.

    Realizacja w klasie IV b projektu pt. “ Alarm ekologiczny ”.

     

    od stycznia do kwietnia

    uczniowie klasy IV b, polonista

    z wychowawcą - - instruktorem ekozespołu

     

    Uczniowie dostrzegają niekorzystne działania człowieka w odniesieniu do przyrody i potrafią na nie reagować.

    8.

    Apele szkolne w formie prezentacji:

  • “Oczy pod specjalną ochroną”
  •  

  • “Zdrowe zęby – piękny uśmiech”
  •  

     

    28 listopada

     

    13 marca

     

     

    uczniowie klasy IV a z wychowawcą –

    - koordynatorem ds. promocji zdrowia

    Uczniowie znają produkty bogate

    w witaminę A korzystnie wpływającą na wzrok.

    Wiedzą jak zadbać

    o higienę jamy ustnej

    i jakie pokarmy zawierają duże ilości wapnia – głównego budulca zębów.

     

    9.

     

     

     

     

    Zorganizowanie VI Szkolnego Tygodnia Zdrowia

    pod hasłem “ Nie żyjemy po to, aby jeść - jemy po to, aby żyć”.

     

     

     

     

     

     

    od 27 marca

    do 3 kwietnia

     

    wszyscy uczniowie, koordynator ds. promocji zdrowia,

    wychowawcy

     

    Uczniowie znają podstawowe zasady zdrowego odżywiania.

    Wiedzą na co zwracać uwagę podczas zakupu produktów żywnościowych.

     

    10.

    Realizacja ścieżek edukacyjnych - - ekologicznej i prozdrowotnej w klasach IV – VI.

     

    zgodnie z programem

     

     

    nauczyciele przedmiotów

    Uczniowie znają zasady zdrowego odżywiania,

    ekologicznych zakupów i wiedzą jak dbać

    o środowisko, chronić przyrodę i jej zasoby.

     

    1

    2

    3

    4

    5

    11.

     

    Organizowanie apeli tematycznych:

  • “ Zieleń dla pokoleń ”
  •  

  • “ Dbajmy o nasze środowisko ”
  •  

  • “ Piękno stworzonego świata ”
  •  

     

    styczeń

     

    luty

     

    kwiecień

     

     

    zuchy i harcerze z drużynową

    uczniowie kl.V b i wychowawca

    klasy zerowe i wychowawcy, zuchy i harcerze

    z drużynową

    Uczniowie:

    -dostrzegają znaczenie

    zieleni i rozumieją

    konieczność jej

    ochrony,

    -dostrzegają korzystny

    wpływ nieskażonej

    przyrody

    na człowieka,

    - wiedzą, że jej

    ochrona jest konieczna.

    12.

    Udział w happeningu z okazji Dnia Ziemi pod hasłem “ Na zegarze

    świata jest za minutę dwunasta ” .

    Konkurs na plakat, hasło, piosenkę, wiersz i strój ekologiczny.

     

    21 kwietnia

    cała społeczność szkolna, koordynator ds. ekologii, członkowie Klubu Młodego Ekologa

    Uczniowie potrafią zaprezentować swoje postawy społeczności lokalnej.

    Wykorzystują materiały odpadowe do prezentacji.

     

    13.

    Udział w wycieczce organizowanej przez Związek Komunalny

    “ Wisłok ” z cyklu “ Wyprawy

    w poszukiwaniu Ekolandii ”.

    początek maja

    koordynator ds. ekologii, członkowie Klubu Młodego Ekologa i ZHP

    Uczniowie znają kolejną ścieżkę ekologiczną i zakłady zajmujące się składowaniem

    i utylizacją odpadów.

    14.

    Prowadzenie przez rodziców uczestników ekozespołów

    pomiarów zużycia wody, energii

    oraz wytwarzanych odpadów.

     

    styczeń -

    - kwiecień

     

    rodzice - - uczestnicy ekozespołów

    Rodzice mają świadomość oszczędzania zasobów przyrody i znają sposoby właściwego postępowania.

    15.

    Spotkanie członków ekozespołów, podsumowanie zaplanowanych zadań konkursowych i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej.

     

    koniec kwietnia

     

     

    rodzice i instruktorzy ekozespołów

    Rodzice i instruktorzy znają efekty swoich działań.

    16.

     

     

     

    Podsumowanie podejmowanych działań, analiza i porównanie ankiet pod kątem osiągnięcia efektu ekologicznego - opracowanie sprawozdania z realizacji programu.

    koniec kwietnia -

    - początek maja

     

    instruktorzy ekozespołów

    Instruktorzy potrafią przedstawić efekty swoich działań w różnorodnych formach.