“Dziecko nie musi zawsze robić tego co chce,
ale zawsze powinno chcieć tego co robi”
E. Claparede
Komputer i Internet - ich wpływ na r
ozwój dziecka.
W obecnych czasach komputery stosowane są powszechnie i towarzyszą człowiekowi od najmłodszych lat życia. Umiejętność posługiwania się nimi staje się koniecznością. Umiejętne użycie komputera w procesie uczenia się już od początku edukacji szkolnej dziecka ma bardzo duże znaczenie, ponieważ odwołuje się do naturalnej potrzeby rozwoju ucznia i uczestniczenia w poznawaniu świata poprzez nowoczesne środki medialne. Dla dziecka wychowanego w otoczeniu takich środków naturalnym staje się fakt w
ykorzystywania ich w szkole. Zastosowanie komputerów w pracy z dziećmi ma też bezpośredni wpływ na przebieg procesu kształcenia. Rozbudza wszechstronną aktywność poznawczą dziecka, jego zaangażowanie w pracy, zaciekawienie i zainteresowanie poznawanymi treściami. Zwiększa się jego motywacja do nauki oraz efektywność kształcenia. Sam kontakt z komputerem jest dla uczniów wspaniałym ćwiczeniem umiejętności czytania i pisania, tym bardziej, że dziecko wykonując te czynności nie utożsamia ich z nauką, ale wynikają one przede wszystkim z potrzeby dokonania konkretnej operacji programowej.
Zastosowanie komputera w procesie nauczania i uczenia się stwarza też wiele możliwości w zakresie właściwych oddziaływań wychowawczych. Umiejętnie zorganizowana praca z komputerem wyrabia u ucznia umiejętność prawidłowej organizacji i planowania pracy, kształtuje poczucie odpowiedzialności za własną pracę, wyrabia nawyk koncentracji uwagi podczas pracy, kształtuje właściwe postawy koleżeńskie, wdraża do do
kładności i cierpliwości podczas wykonywanej pracy, rozbudza zainteresowania i działalność poznawczą oraz aktywność twórczą, wdraża do samokształcenia i samokontroli.
W Polsce w wielu domach komputer wyparł telewizję, która była dotąd niekwestionowanym faworytem dzieci. Komputer wzbudza w dziecku fascynację. Żadne inne urządzenie nie potrafi przecież stworzyć największego placu zabaw w środowisku domowym. Komputer pozwala oglądać filmy, ale także montować, słuchać muzyki, ale równie dobrze ją komponować, og
lądać obrazy i je odtwarzać.
Użytkownik Internetu może korzystać z usług poczty elektronicznej, ściągać filmy i muzykę, przeglądać nieprzebrane zasoby sieciowe, prowadzić rozmowy z bliższymi i dalszymi odbiorcami.
Dziecko siedząc przed komputerem nie może narzekać na nudę. Rodzice również nie widzą powodów do narzekań. Ich pociecha nigdzie nie wychodzi, a więc nie grozi mu żadne niebezpieczeństwo. Będąc w domu, zachowuje się nad wyraz cicho i nie przeszkadza nikomu. Nie można jednak wychowania dziecka powie
rzyć “komputerowej niani”, ponieważ problemy wychowawcze pojawią się bardzo szybko.
Co każdy rodzic powinien wiedzieć o Internecie
Oto kilka podstawowych informacji o zaletach i wadach Internetu.
Internet pozwala rozwijać zainteresowania i ułatwia naukę - “sieć” zawiera mnóstwo informacji często trudno dostępnych w klasycznej bibliotece.
Internet stworzył niepowtarzalne możliwości komunikacji - można porozmawiać z przyjaciółmi przez internetową wersję telefonu, można wejść na czat - wirtualne miejsce pogaduszek sieciowych, grupujące ludzi o określonych zainteresowaniach. Dzieci i młodzież najchętniej korzystają z tej formy komunikacji. Decyduje o tym nie tylko ciekawość, ale i otwartość na kontakty z innymi. Otwartość ta idzie przeważnie z naiwnością, ponieważ dzieci łatwo obdarzają zaufaniem rozmówcę.
Internet jest anonimowy, więc stwarza wyjątkową możliwość wyszukiwania potencjalnych ofiar (jest to anonimowa środowisko dla pedofili, ponieważ czują się tu bezpiecznie z racji powodu braku identyfikacji).
Inne zagrożenia płynące z Internetu to:
Pornografia
Wulgaryzmy
Brutalność
Agresja
Uzależnienie dziecka od Internetu (komputera) można stwierdzić gdy:
udaje, że się uczy, kiedy tymczasem godzinami siedzi przed ekranem komputera,
w czasie gry lub przeglądania stron www jest zbyt zaangażowane tym, co się dzieje na ekranie, że nie reaguje na uwagi i upomnienia rodziców,
próby ograniczenia czasu spędzonego przed komputerem napotykają na silny opór, nawet agresję,
niechętnie spotyka się z kolegami, brak mu przyjaciół, woli komputer niż ruch na świeżym powietrzu,
nie potrafi odpoczywać , nie wzrusza się.
Zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem przez najmłodszych:
do 12 roku życia nie należy używać go dłużej niż godzinę dziennie,
między 12 a 16 rokiem życia najwyżej dwie godziny,
robić częste przerwy- odrywać dziecko od komputera co pół godziny,
stosować zasadę “najpierw obowiązki potem komputer”,
częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów dziecka- w towarzystwie trudniej wpaść w uzależnienie,
nakłaniać dziecko do aktywnego poznawania świata poprzez udział w zabawach, grach na świeżym powietrzu i wycieczkach,
nie pozostawiać dziecka samego sobie- samotność i brak odczuwalnej miłości to przyczyny nie tylko tego nałogu.
Aby uchronić dziecko przed nieodpowiednimi treściami:
ustaw komputer we wspólnym pokoju, aby na bieżąco kontrolować działania dziecka,
zapoznaj się z programami używanymi przez dziecko,
sprawdź, czy bez Twojej wiedzy dziecko nie utworzyło własnej strony www,
rozmawiaj o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi przez Internet,
nie zgadzaj się na osobiste spotkania dziecka z nieznajomymi Ci użytkownikami Internetu,
ostrzegaj dzieci przed oglądaniem w Internecie niestosownych materiałów, a w domu załóż filtr treści niedopuszczalnych,
nie pozwól na bezkrytyczne korzystanie z usługi “czat” (nie zawsze rozmówca jest tym za kogo się podaje).
Odkrywajcie Internet razem
Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
Naucz dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. (jak posługiwać się prywatnymi danymi <imię, nazwisko, adres, telefon, e-mail>).
Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji podanych w sieci (nie wszystkie informacje są wiarygodne).
Nie bądź zbyt krytyczny na temat korzystania z Internetu przez Twoje dziecko .
Informuj odpowiednie jednostki o adresach stron internetowych, na których znajdziesz nielegalne treści (wszyscy musimy brać odpowiedzialność za “niewłaściwe” treści w Internecie. W Polsce działa punkt kontaktowy ds. zwalczania nielegalnych treści (Hotline). Nielegalne treści można zgłaszać całą dobę telefonicznie pod numerem 0 801 615 005 lub na stronach internetowych www.hotline.org.pl
Uświadomić dziecku, że kodeks dobrego zachowania obowiązuje również w Internecie (w każdej dziedzinie naszego życia, podobnie w Internecie obowiązują zasady – czyli jak zachowywać się w relacjach z innymi osobami, nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów itp.)
Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
Internet jest doskonałym źródłem edukacyjnym i sposobem miłego spędzania czasu dla dzieci.
Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z jego bogactwa.