1. Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi u dzieci.
2. Ruch jest drzwiami do uczenia się (gimnastyka mózgu).
1. Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi u dzieci (ADHD).
Podstawowe zaburzenia dziecka z ADHD
charakteryzują się występowaniem trwałych wzorców zachowania (przed 7 r.ż., przez co najmniej 6 miesięcy), wynikających z odmiennej pracy mózgu (zaburzenie równowagi procesów pobudzaniai hamowania), a nasilających się pod wpływem stresu.
ADHD charakteryzuje:
Impulsywność,
Nadruchliwość
Zaburzona uwaga.
PRZYCZYNY ADHD;
Bardzo dużo osób cierpi na ADHD (3 – 10 % dzieci w wieku szkolnym), a jego objawy nie zawsze ustępują z wiekiem, jedynie zmieniają swój charakter. Osoby dorosłe mają potem problemy z dostosowaniem się społecznym.
Co najmniej trzykrotnie częściej zespół ten występuje u chłopców niż u dziewczynek,
a badania genetyczne wskazują na jego
Zaburzenia związane są ze zmniejszeniem struktur kory przedczołowej, części móżdżku, jąder podkorowych oraz z obniżeniem poziomu dopaminy
odpowiedzialnej za hamowanie lub modulowanie czynności neuronów związanychz emocjami i ruchem.
Zaburzenia samokontroli oraz utrudnione hamowanie własnych zachowań jest efektem m. in. defektów genetycznych.
CZYNNIKI POZAGENETYCZNE wyjaśniają nie więcej niż 20-30% przypadków.
Do nich zalicza się:
Objawy typowe dla ADHD
związane są z obniżonym poziomem dopaminyZaburzenia istnieją od momentu narodzin, a pierwsze symptomy pojawiają się
w niemowlęctwie, nasilają się z wiekiem a najbardziej widoczne są w okresie wczesnoszkolnym. Po 14 r.ż. zaczynają ustępować (tzw. faza przerwania) wskutek zwiększenia wydzielania neuroprzekaźników w dojrzewających strukturach mózgu. Dzieci najczęściej nie osiągają sukcesów w nauce na miare swoich możliwości.
U pewnej liczby osób dorosłych nie leczonych w dzieciństwie
z ADHD pozostają kłopoty emocjonalne, związane z impulsywnościa, z koncentracją uwagi, brakiem samokontroli
i refleksji, co utrudnia fun
kcjonowanie społeczne i zwiększa ryzyko rozwinięcia antyspołecznych zachowań, konfliktu z prawem, uzależnieńi zaburzeń psychicznych (depresja, samobójstwa).POSTĘPOWANIE – WIELOKIERUNKOWE
Poradnictwo –
zmniejszenie poczucia winy rodzicówOddziaływanie psychospołeczne –
indywidualne dostosowanie metod wychowawczychPsychoterapia
Farmakoterapia -
będąca tylko metodą wspomagania działań psychopedagogicznych (ryzyko uzależnienia).
Jakie są konsekwencje ni
eleczenia ADHD:
18.wstyd...
LISTA OBJAWÓW, KTÓRE NAJCZĘŚCIEJ OBSERWUJEMY U DZIECI NADPOBUDLIWYCH PS
YCHORUCHOWOSławne osoby, u których stwierdzono ADHD.
2. “
Ruch jest drzwiami do uczenia się” Paul E. DennisonKinezjologia edukacyjna to nauka o tym, jak rozwija się dziecko, dorosły, gdy wykorzystuje się naturalny ruch fizyczny.
Odpowiednio zorganizowane ruchy sprawiają, że ciało i mózg pracują na najwyższym poziomie
na rzecz rozwoju i samorealizacji każdego człowieka.
Specyficzne ruchy aktywizują i stymulują odpowiednie obszary mózgu i powodują zwiększenie ilości połączeń między prawą i lewą półkulą mózgową, a te poprawiają jakość pracy umysłowej.
U niektórych dzieci ilość połączeń między półkulami jest mała.
Przyczyną tego może być między innymi urodzenie dziecka w wyniku cesarskiego cięcia
oraz
Najlepsza szkołą ru
chów naprzemiennych jest poród naturalny, a potem raczkowanie.Ogromne znaczenie gimnastyka mózgu ma dla dzieci dyslektycznych, dysortograficznych, dysgraficznych, nadpobudliwych, opóźnionych w rozwoju, z porażeniem mózgowym, czyli dla tych,
u których współdziałanie obu półkul mózgowych jest zakłócone lub niepełne. W innym przypadku ilość połączeń nerwowych jest zbyt mała i nie ma szansy się rozwinąć. W późniejszym wieku mogą się pojawić: dysleksja, nadpobudliwość.Dobrym lekarstwem może być kinezjologia ed
ukacyjna.Podstawy kinezjologii edukacyjnej stworzyli Paul i Gail Dennisonowie,
którzy pracując z dziećmi dyslektycznymi, odkryli związek pomiędzy zorganizowanymi ruchami ciała a pracą mózgu. Opracowali kanon podstawowych ćwiczeń, które nazwali gimnastyką mózgu. Dr Paul Dennison (amerykański pedagog) opracował metodę mającą na celu zintegrowanie pracy mózgu. Jak wiemy mózg jest narządem symetrycznym, a każda półkula ma inne zadania. Prawa półkula mózgu jest odpowiedzialna za uczucia, uczenie się, percepcję przestrzeni, pamięć długotrwałą. Lewa półkula mózgowa (u osób praworęcznych) odpowiada za: myśli, analizę, widzenie szczegółów, kontrolę nad słowem. Ośrodki nerwowe lewej półkuli mózgu odpowiadają za prawą stronę naszego mózgu, a ośrodki prawej półkuli zawiadują lewą połową.Kilkanaście minut dziennie gimnastyki mózgu przynosi zauważalne rezultaty. Myślenie staje
się sprawniejsze przy wielokrotnie mniejszym wydatku energetycznym.
A oto kilka przykładowych ćwiczeń.
Wszystkie zestawy ćwiczeń a także każdy dzień powinno się rozpoczynać od tzw. rytmizacji PACE:
Następnie możemy przejść do wykonywania innych ćwiczeń.
Do najważniejszych należą:
PROPOZYCJE ZASTOSOWANIA ĆWICZEŃ KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ W PRAKTYCE SZKOLNEJ
1.
Umiejętność czytania (przekroczenie optycznej linii środkowej)· punkty na myślenie
· ćwiczenia naprzemienne
· motylek na suficie
· wodzenie wzrokiem
2. Cz
ytanie głośne· krążenie szyją
· energetyzujące ziewanie
· ćwiczenia naprzemienne
· kołyska
· oddychanie przeponowe
3. Czytanie ze zrozumieniem
· pompowanie piętą
· zginanie stopy
· wypady
4.
Szybkie czytanie· leniwe ósemki
· ćwiczenia naprzemienne
· sowa
· pompowanie piętą
5. Pisanie klasówek
· woda
· leniwe ósemki
· punkty uziemienia
· punkty przestrzeni
· pozycja Cook'a
· ćwiczenia naprzemienne
6. Ortografia
· słoń
· kapturek myśliciela
· sowa
7. Usprawnianie pisania
· leniwe ósemki
· alfabetyczne ósemki
· aktywna ręka
· rysowanie oburącz
· pompowanie piętą
· zginanie stopy
· energetyzujące ziewanie
8. Twórcze pisanie
· przyciskanie dzwonka (pompowanie piętą)
· zginanie stopy
· energetyzujące ziewanie
9. Matematyka
· sowa
· pompowanie piętą
· krążenie szyją
· słoń
· sięganie po piłkę
10. Klarowność słyszenia i mowy
· kapturek myśliciela
· ćwiczenia naprzemienne
· słoń
· pozycja Cook'a
11. Obraz własnego ja
· punkty pozytywne
· pozycja Cook'a
· punkty równowagi
12. Koordynacja całego ciała w sporcie i zabawach ruchowych
· myślenie o X
· ćwiczenia naprzemienne
· punkty równowagi
· kołyska
· punkty przestrzeni
· kobra (akumulator)
13. Uczenie się na pamięć oraz powtarzanie
· ćwiczenia naprzemienne
· punkty równowagi
· punkty pozytywne
· krążenie szyją
14. Myślenie twórcze
· ćwiczenia naprzemienne
· sięganie po piłkę
· kobra (akumulator)
· kołyska
15. Sprawność pisania na maszynie i obsługi komuptera
· woda
· pozycja Cook'a
· krążenie szyją
16. Podróżowanie środkami lokomocji
· leniwe ósemki
· pozycja Cook'a
· punkty równowagi
· punkty pozytywne
· krążenie szyją
· kapturek myśliciela
Literatura:
4. Klaus W. Vopel,
5. Marta Bogdanowicz, Alicja Kasica,
Ruch rozwijający dla wszystkich,6. Erika Meyer – Glitza
, Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą.7.
Materiały szkoleniowe z I Podkarpackiej Konferencji Szkoleniowej, Jak pomóc dziecku z ADHD.