Kilka słów o wadach wymowy u dzieci

 

            Wszyscy, dorośli i dzieci, codzienne porozumiewamy się za pomocą mowy. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat zwracać na poprawna wymowę. Opanowanie właściwej techniki mówienia, wyraziste wymawianie głosek i wyrazów daje dziecku większą szanse na sukces szkolny pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych stresów. Wadliwa wymowa w wieku szkolnym utrudnia dziecku start w szkole, dziecko może się stać obiektem kpin, drwin ze strony rówieśników. W wyniku tego zaburzeniu może ulec zachowanie dziecka. Prawidłowa wymowa ma również wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania. Można tego uniknąć, jeśli w porę rodzice zgłoszą się do logopedy, który zdiagnozuje problem i poprzez odpowiednią terapię nauczy dziecko poprawnie mówić.

 

Jakie umiejętności językowe dziecko nabywa

w poszczególnych etapach swojego rozwoju?

 

 

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie dzieci rozwijają się w jednakowym tempie, mogą wystąpić pewne odstępstwa. Jeśli dziecko późno zaczęło mówić, to rozwój jego mowy będzie opóźniony.

 

Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy z mową?

 

Należy zwrócić szczególną uwagę, czy nie pojawiają się niepokojące objawy:

·        Nieprawidłowości w budowie narządów mowy (wada zgryzu, trudności w żuciu, odgryzaniu, niesymetryczność warg);

·        Brak gaworzenia w odpowiednim czasie (jeśli nie pojawi się około 7 m-ca życia, to należy skontaktować się z lekarzem i zbadać słuch dziecka);

·        Niepokojącym objawem jest także zniekształcanie brzmienia wyrazów u dzieci powyżej 5 lat);

 

 

Jak nie dopuścić do rozwoju wad wymowy u dzieci?

 

  1. Należy zadbać o prawidłowy rozwój mięśni i stawów żuchwy odpowiedzialnych za mowę (np.
    w 2 r.ż. dziecko powinno już przejść na pokarmy stałe – karmienie łyżeczką, picie z kubka, picie przez rurkę powoduje powstanie odruchu żucia, dziecko zaczyna gryźć. Zbyt długie ssanie może zahamować rozwój mięśni w jamie ustnej).
  2. Po 2 r.ż. dziecko powinno gryźć jak najwięcej twardych, ciągnących się pokarmów – mięso, marchewka, dwudniowa bułka.
  3. Właściwy rozwój mowy zależy także od prawidłowego słuchu dziecka, dlatego od najwcześniejszych miesięcy życia należy do dziecka jak najwięcej mówić: opowiadać
    o czynnościach, które się w danej chwili wykonuje, nazywać przedmioty.
  4. Należy unikać mówienia w sposób przesadnie zdrobniały nawet do niemowląt. Dziecko słucha tego, co i jak mówią dorośli, z ich języka czerpie wzorzec, podświadomie koduje, jak brzmią poszczególne wyrazy i jak się je wymawia.
  5. Istotne jest też pobudzanie analizatora słuchowego poprzez opowiadanie, czytanie bajek. W ten sposób kształtuje się pamięć słuchowa i uwaga słuchowa. Umożliwiają one zapamiętywanie zdań, fragmentów tekstów, słuchanie i czytanie ze zrozumieniem, koncentrowanie się na treści. Te umiejętności są bardzo przydatne w szkole.
  6. Należy unikać długiego siedzenia przed telewizorem i komputerem: w takiej sytuacji część mózgu odpowiedzialna za słuch i mowę się rozleniwia. Tylko rozmowa z innymi uczy dziecko słuchać
    i prawidłowo mówić.
  7. Dziecko musi się też wybiegać i wyszaleć – podczas zabaw ruchowych kształtuje się koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa.
  8. Małe dziecko powinno się także wykrzyczeć, czasem nawet popłakać: w ten sposób ćwiczy aparat mowy, napina odpowiednie mięśnie.
  9. W ramach ćwiczenia narządów mowy należ też zachęcać dziecko do naśladowania odgłosów zwierząt: prychać, parskać, kląskać, cmokać, robić różne miny, dmuchać i w ten sposób np. przesuwać kartkę papieru, oblizywać wargi, podniebienie, robić z ust dzióbek, rozciągać usta
    w szerokim uśmiechu.

 

 

Najczęstsze wady wymowy u dzieci:

 

·        Seplenienie – objawia się ono niewłaściwym wymawianiem głosek ś ź ć dź. Jeśli dziecko w porę nie rozpocznie pracy z logopedą, zacznie seplenić przy s z c dz oraz sz ż cz dż.

·        Mowa bezdźwięczna - dziecko ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, np. zamiast „woda” mówi „foda”, „szybek” zamiast „grzybek”.

·        Reranie – kłopot z prawidłowym wymawianiem „r”, które dziecko zastępuje głoska „l” lub „j” (lowel, lak, jowej).

·        Upraszczanie grup spółgłoskowych – wyrzucanie trudnych dla dziecka głosek w wyrazie, np. zamiast „przedszkole” – „pseskole”.

·        Niepłynność mówienia, czyli jąkanie – dziecko zacina się w czasie mówienia, powtarza grupę głosek (pa pa pa pani mówiła).

 

Jeśli zaważą Państwo jakieś nieprawidłowości w mowie dzieci, zachęcam do jak najszybszego skonsultowania się z logopedą. Skierowanie do logopedy wydaje lekarz pediatra. Wspólna praca logopedy, dziecka i rodziców są szansą na sukces dziecka nie tylko w szkole, ale w całym późniejszym życiu. Niektóre wady wymowy maja odbicie w pisaniu, czytaniu, dlatego nie wolno tego aspektu zaniedbać.