Kilka słów o wadach wymowy u dzieci
Wszyscy,
dorośli i dzieci, codzienne porozumiewamy się za pomocą mowy. Dlatego tak ważne
jest, aby od najmłodszych lat zwracać na poprawna wymowę. Opanowanie właściwej
techniki mówienia, wyraziste wymawianie głosek i wyrazów daje dziecku większą
szanse na sukces szkolny pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych stresów. Wadliwa
wymowa w wieku szkolnym utrudnia dziecku start w szkole, dziecko może się stać
obiektem kpin, drwin ze strony rówieśników. W wyniku tego zaburzeniu może ulec
zachowanie dziecka. Prawidłowa wymowa ma również wpływ na procesy percepcyjne,
w szczególności na naukę czytania i pisania. Można tego uniknąć, jeśli w porę
rodzice zgłoszą się do logopedy, który zdiagnozuje problem i poprzez
odpowiednią terapię nauczy dziecko poprawnie mówić.
Jakie umiejętności językowe dziecko
nabywa
w poszczególnych etapach swojego
rozwoju?
- Rok:
dziecko wymawia co najmniej cztery wyrazy.
- Dwa lata:
w mowie dziecka powinny być proste zdania, np. Pana nie ma. Powinno też
wypowiadać wszystkie samogłoski i większość spółgłosek, oprócz: s z c dz
sz ż cz dż, które zamienia na: ś ź ć dź; r zastępuje l lub j.
- Trzy lata:
w mowie dziecka pojawiają się pełne zdania, może wymawiać s z c dz zamiast sz ż cz dż. W takiej sytuacji nie
należy na siłę poprawiać dziecka ani uczyć go na siłę wymowy dorosłego,
ponieważ dziecko nie ma jeszcze wystarczająco sprawnych mięśni, aby te
głoski wymówić. Jeśli
w tym czasie dziecko nie mówi lub mówi bardzo niewyraźnie, niezbędna jest
szybka pomoc specjalisty.
- Cztery lata:
dziecko mówi płynnie zdaniami, ale ma prawo popełniać błędy językowe
i gramatyczne. Powie np. „Będę
ziobaczał” zamiast „zobaczę”.
W ty wypadku należy czterolatka poprawiać, ale nie wytykać błędy tylko
powtarzać po nim zdanie i wymawiać je w sposób prawidłowy.
- Pięć lat:
dziecko popełnia coraz mniej błędów w mówieniu, ale dopiero pod koniec
wieku przedszkolnego maluch powinien wymawiać słowa jak dorosły.
Pięciolatek może jeszcze zastępować głoski trudniejsze do wymówienia
łatwiejszymi, może np. powiedzieć lak zamiast rak. Jeśli dziecko ma wadę
wymowy powinno jak najszybciej trafić do logopedy. W ten sposób dziecko
najszybciej i najłatwiej pozbędzie się trudności. Im bardziej ta
interwencja specjalisty się opóźni, tym bardziej zła artykulacja się
utrwali.
Należy jednak pamiętać, że nie
wszystkie dzieci rozwijają się w jednakowym tempie, mogą wystąpić pewne
odstępstwa. Jeśli dziecko późno zaczęło mówić, to rozwój jego mowy będzie
opóźniony.
Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy z
mową?
Należy zwrócić szczególną uwagę,
czy nie pojawiają się niepokojące objawy:
·
Nieprawidłowości w budowie narządów mowy (wada zgryzu,
trudności w żuciu, odgryzaniu, niesymetryczność warg);
·
Brak gaworzenia w odpowiednim czasie (jeśli nie pojawi
się około 7 m-ca życia, to należy skontaktować się z lekarzem i zbadać słuch
dziecka);
·
Niepokojącym objawem jest także zniekształcanie
brzmienia wyrazów u dzieci powyżej 5 lat);
Jak nie dopuścić do rozwoju wad wymowy u
dzieci?
- Należy zadbać o prawidłowy rozwój mięśni i stawów żuchwy
odpowiedzialnych za mowę (np.
w 2 r.ż. dziecko powinno już przejść na pokarmy stałe – karmienie
łyżeczką, picie z kubka, picie przez rurkę powoduje powstanie odruchu
żucia, dziecko zaczyna gryźć. Zbyt długie ssanie może zahamować rozwój
mięśni w jamie ustnej).
- Po 2 r.ż. dziecko powinno gryźć jak najwięcej
twardych, ciągnących się pokarmów – mięso, marchewka, dwudniowa bułka.
- Właściwy rozwój mowy zależy także od prawidłowego
słuchu dziecka, dlatego od najwcześniejszych miesięcy życia należy do
dziecka jak najwięcej mówić: opowiadać
o czynnościach, które się w danej chwili wykonuje, nazywać przedmioty.
- Należy unikać mówienia w sposób przesadnie
zdrobniały nawet do niemowląt. Dziecko słucha tego, co i jak mówią
dorośli, z ich języka czerpie wzorzec, podświadomie koduje, jak brzmią
poszczególne wyrazy i jak się je wymawia.
- Istotne jest też pobudzanie analizatora słuchowego
poprzez opowiadanie, czytanie bajek. W ten sposób kształtuje się pamięć
słuchowa i uwaga słuchowa. Umożliwiają one zapamiętywanie zdań, fragmentów
tekstów, słuchanie i czytanie ze zrozumieniem, koncentrowanie się na
treści. Te umiejętności są bardzo przydatne w szkole.
- Należy unikać długiego siedzenia przed telewizorem
i komputerem: w takiej sytuacji część mózgu odpowiedzialna za słuch i mowę
się rozleniwia. Tylko rozmowa z innymi uczy dziecko słuchać
i prawidłowo mówić.
- Dziecko musi się też wybiegać i wyszaleć – podczas
zabaw ruchowych kształtuje się koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa.
- Małe dziecko powinno się także wykrzyczeć, czasem
nawet popłakać: w ten sposób ćwiczy aparat mowy, napina odpowiednie
mięśnie.
- W ramach ćwiczenia narządów mowy należ też zachęcać
dziecko do naśladowania odgłosów zwierząt: prychać, parskać, kląskać,
cmokać, robić różne miny, dmuchać i w ten sposób np. przesuwać kartkę
papieru, oblizywać wargi, podniebienie, robić z ust dzióbek, rozciągać
usta
w szerokim uśmiechu.
Najczęstsze wady wymowy u dzieci:
·
Seplenienie
– objawia się ono niewłaściwym wymawianiem głosek ś ź ć dź. Jeśli dziecko w porę nie rozpocznie pracy z logopedą,
zacznie seplenić przy s z c dz oraz sz ż cz dż.
·
Mowa
bezdźwięczna - dziecko ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, np. zamiast „woda”
mówi „foda”, „szybek” zamiast „grzybek”.
·
Reranie –
kłopot z prawidłowym wymawianiem „r”,
które dziecko zastępuje głoska „l”
lub „j” (lowel, lak, jowej).
·
Upraszczanie
grup spółgłoskowych – wyrzucanie trudnych dla dziecka głosek w wyrazie, np.
zamiast „przedszkole” – „pseskole”.
·
Niepłynność
mówienia, czyli jąkanie – dziecko zacina się w czasie mówienia, powtarza
grupę głosek (pa pa pa pani mówiła).
Jeśli zaważą Państwo jakieś
nieprawidłowości w mowie dzieci, zachęcam do jak najszybszego skonsultowania
się z logopedą. Skierowanie do logopedy wydaje lekarz pediatra. Wspólna praca
logopedy, dziecka i rodziców są szansą na sukces dziecka nie tylko w szkole,
ale w całym późniejszym życiu. Niektóre wady wymowy maja odbicie w pisaniu,
czytaniu, dlatego nie wolno tego aspektu zaniedbać.