Rodzina jest tym składnikiem środowiska
wychowawczego, który oddziaływuje na jednostkę najdłużej, niekiedy przez całe
życie. Stanowi naturalne środowisko wychowawcze, ponieważ wychowanie dziecka
odbywa się w sposób naturalny, często spontaniczny, żywiołowy. Rodzina określa
cele i wartości, do których dzieci mają dążyć, przyczynia się do formowania ich
potrzeb i zainteresowań, dostarcza dziecku modeli osobowych i wzorów zachowań w
konkretnych sytuacjach życia codziennego. To rodzina i rodzice przekazują
dzieciom określony system wartości i norm społecznych.
Ogromny
wpływ na kształtowanie i rozwój osobowości dziecka (również jego zaburzeń
psychicznych, emocjonalnych, itp) wywierają metody wychowawcze stosowane przez
rodziców.
Przez metodę wychowania
rozumiemy każdy wyodrębniony sposób postępowania rodziców, polegający na
wywieraniu określonego wpływu na aktywność dziecka. Niektórzy rodzice, wychowawcy za cechę przewodnią metod
wychowania uznają wywieranie określonego wpływu na aktywność wychowanka. Trudno bowiem wyobrazić sobie wychowanie bez
określonych, względnie stałych, rodzicielskich oddziaływań, stosowania metod,
których celem jest realizacja założonego
ideału wychowawczego, ukształtowanie właściwych zachowań dzieci, wdrożenie ich
do wykonywania powierzonych zadań i obowiązków.
Szczególne
znaczenia dla kształtowania i utrwalania pożądanych form zachowania się mają
metody wychowawcze takie jak: kary i
nagrody czyli tzw. wzmocnienie
pozytywne i negatywne. Kary i nagrody stosujemy wobec naszych dzieci niemal
każdego dnia. Od tego czy potrafimy robić to umiejętnie, zależy nasz sukces
pedagogiczny Ich stosowanie jest szczególnie trudne i wymaga dużej kultury pedagogicznej ze
strony rodziców. Stosowanie tych metod wychowawczych nie powinno prowadzić do
osłabienia bądź też niszczenia więzi łączących rodziców z dziećmi.
Kara,
tak jak inne metody wychowawcze, ma dziecko uczyć właściwego postępowania, gdy
nie pomaga perswazja, upomnienia, prośby i polecenia. Jeśli pomimo
kilkakrotnego upominania, wykazywania niewłaściwego postępowania lub
wielokrotnego przypominania dziecku o konieczności podjęcia swych obowiązków,
nie widzimy skutków - to pozostaje nam ukaranie dziecka, stosownie jednak do
wieku, okoliczności i rodzaju przewinienia. Inaczej dziecko czuje się bezkarne,
będzie utrwalało złe zachowania, lekceważyło polecenia dorosłych i swoje
obowiązki. Z karą trzeba postępować ostrożnie. Częste jej stosowanie nie daje
wyników. Dziecko może się tak do kar przyzwyczaić, że trudno mu się bez nich
obejść, że bez nich nie może funkcjonować, a brak stosowania kar (np. przez
nauczyciela) uznaje za jego słabość. Dzieci często karane zatracają ambicję,
poczucie wstydu, wrażliwość.
Niesprawiedliwa
kara, zbyt surowa, zastosowana niesłusznie może wyrządzić dziecku wielką
krzywdę. Dziecko ukarane niesłusznie staje się nieufne, obojętne uczuciowe,
często zaczyna zachowywać się przeciwnie do życzeń rodziców. Taka kara
zwłaszcza połączona z szyderstwem, wymyślaniem, krzykiem może wywołać lęk przed
odrzuceniem i utratą miłości bliskich, może stać się przyczyną smutku i osamotnienia
dziecka. Kary stosowane dodatkowo przez rodziców w stanach złości wyzwalają
często wrogość, chęć odwetu i niszczą wzajemną więź uczuciową.
Wiele ujemnych skutków w psychice i zachowaniu dziecka przynoszą tzw. kary niepedagogiczne: strofowanie
dziecka, przekupywanie go, pogróżki, oziębłość, ubliżające porównywanie,
wyśmiewanie, ciągłe wytykanie, pozbawianie rzeczy do których dzieci mają prawo
oraz kary cielesne. Krzywdzone
dzieci wyrządzają krzywdę innym. Jest to odwet za smutne dzieciństwo. Agresja
może znajdować swój wyraz w wyczynach chuligańskich, kradzieżach, w biciu
innych, złych wynikach w nauce. Ale nie wszystkie bite dzieci reagują
agresją na własną krzywdę. Niektóre zamykają się w sobie i w samotności
przeżywają ból. są jak „zaszczute zwierzątka” niepotrzebne światu, niepotrzebne
sobie.
Bardziej efektywną metodą w oddziaływaniu wychowawczym jest nagroda, ponieważ towarzyszy jej przyjemny stan emocjonalny, a ich stosowanie wpływa pozytywnie na kształtowanie aktywnej postawy dziecka, wyzwala jego czynny stosunek do obowiązków, do stawianych mu wymagań. Ponadto właściwie stosowane nagrody wywołują u dziecka pozytywne uczucia: radości, nadziei, świadomości uznania, zaspokojenia ambicji. Wzmacnia w nim wiarę we własne siły, zapewnia poczucie bezpieczeństwa i zachęca do podejmowania nowych i trudniejszych wysiłków. Dziecko nagradzane nabiera wiary w siebie, zaufania do własnych możliwości, upewnia się w przekonaniu, że spełnia oczekiwania rodziców, że jest kochane i akceptowane.
Wniosek: Tylko w zdrowym środowisku rodzinnym kształtują się
pożądane warunki psychofizyczne dziecka. Ważą się jego losy i decyduje się to,
czy stanie się ono jednostką odporną fizyczne i
psychicznie, czy też słabą, niedojrzałą emocjonalnie i społecznie.
Od
rodziców zależy, czy ich dziecko będzie radosne, wesołe i szczęśliwe.