„Dzieciństwo nie jest jedynie
przygotowaniem do .życia,
Jak często uważamy myśląc o naszych dzieciach,
Lecz jest już prawdziwym życiem.”
Peter Rosegger
Pierwsze trzy lata nauki w szkole są jednym z najważniejszych
filarów prawidłowego rozwoju intelektualnego oraz społeczno-
emocjonalnego dziecka. Od sposobu, w jaki jest do tego przygotowane, a
później w szkole funkcjonuje, w znacznym stopniu zależy pozytywny lub negatywny
stosunek dziecka do szkolnej pracy i życia. Dlatego ważne jest aby rodzice od
samego początku budowali w dziecku pozytywny obraz szkoły jako miejsca, w
którym dziecko zdobędzie potrzebną wiedzę, będzie rozwijało swoje
zainteresowani oraz pozna wielu kolegów.
Należy pamiętać, że odpowiedzialność za poziom osiągnięć uczniów
ponoszą przede wszystkim nauczyciele, ale rodzice mogą im znacznie pomóc w
podwyższaniu wyników nauczania poprzez właściwe wspieranie i motywowanie dzieci
do uczenia się, co pozostaje w ścisłym związku ze stosunkiem dziecka do szkoły.
Im korzystniejszy jest stosunek do szkoły, tym dzieci chętniej podejmują się
wykonania powierzonych im zadań. Dlatego też rodzice w środowisku domowym
powinni łagodzić wszelkie uprzedzenia dzieci do szkoły czy nauczycieli. Warto
też pamiętać, że zbyt rygorystyczne nakłanianie dzieci do wykonywania zadań
przynosi odwrotny skutek. Przytoczę tu słowa autora książki pt „Rady dla
rodziców” ks. Gastona Courtoisa „Nie można żądać od
dziecka pracy ponad jego siły, lecz małych wysiłków, które dawać mu będą
poczucie powodzenia i postępów.”
JAK
WSPIERAĆ DZIECKO?
Rodzic najpełniej wspiera dziecko gdy wykazuje
zainteresowanie jego karierą szkolną. Zanim dziecko pójdzie do szkoły, rodzice
powinni zatroszczyć się o odpowiednie miejsce do nauki dla swojej pociechy.
Wystarczy, że będzie to stały, dobrze oświetlony (światło powinno padać z lewej
strony, a u dziecka leworęcznego z prawej strony) kącik do pracy i znajdzie się
tam odpowiedniej wielkości stolik z krzesłem. Następnie ustalić godzinę,
o której dziecko zawsze będzie odrabiać lekcje. Później należy pamiętać, aby w
czasie nauki zapewnić ciszę i spokój, które są niezbędne do prawidłowej
koncentracji. Podczas edukacji szkolnej rodzice winni interesować się tym, co
wydarzyło się w szkole. Między szkoła a rodziną powinna istnieć stała i
skuteczna współpraca. Częste kontakty osobiste rodziców z nauczycielami
stanowią dużą pomoc w ustalaniu właściwego postępowania z danym uczniem i w
unikaniu błędów, na jakie narażeni są w swojej pracy zarówno ci pierwsi jak i
drudzy. Dlatego, że mają wspólny cel i na uwadze dobro dziecka powinni być dla
siebie partnerami. Ponad to rodzice powinni rozmawiać z dzieckiem o tym, czego
się nauczyło, jak układają się jego stosunki z rówieśnikami itp. Pomagać, –
jeśli zajdzie taka potrzeba – a nie wyręczać w odrabianiu pracy domowej i
pokonywaniu trudności. Jeśli dziecko czegoś nie rozumie starać się udzielać wskazówek
naprowadzających lub zaplanować poszczególne etapy niezbędne do
rozwiązania problemu. W sytuacjach trudnych rodzice muszą unikać atmosfery
napięcia i nie okazywać pod żadnym pozorem swojego niezadowolenia. W przypadku
zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki zachęć do wspólnego
wymyślenia, jak rozwiązać dany problem. Zawsze trzeba szukać mocnych stron
swojego dziecka w myśl zasady:
POTĘCJAŁ DRZEMIĄCY W DZIECKU NIE ROZWINIE SIĘ W PIĘKNY
KWIAT,
JEŚLI NIE BĘDZIEMY GO PODLEWAĆ – CHWAL WIĘC SWOJE DZIECKO NA
KAŻDYM KROKU.
JAK
MOTYWOWAĆ DZIECKO ?
Najpełniej można motywować swoje dziecko do nauki poprzez
rozwijanie jego naturalnej ciekawości:
„ KAŻDE DZIECKO MA JAKIEŚ ZAINTERESOWANIA,
KTÓRE MOŻNA ROZWIJAĆ – TRZEBA TO JEDNAK UMIEĆ DOSTRZEC.
OBSERWOWAĆ I MOTYWOWAĆ DZIECKO DO ROZWOJU TO WIELKA SZTUKA.
Dlatego rodzice powinni wzbudzać motywację do poznawania nowych
rzeczy, do nauki poprzez wspólne:
·
Czytanie czasopism i książek, które interesują dziecko
·
Organizowanie wycieczek w miejsca, które pobudzają ciekawość
dziecka i w których poznaje nowe rzeczy ( zoo, muzeum, wystawa,
teatr )
·
Oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w telewizji – rozmowa na
ich temat
·
Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek
·
Zabawy
Ważne jest też wykorzystanie w motywowaniu dziecka codziennych
czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności np. liczenia, pisania,
mówienia, wzbogacania słownictwa, logicznego myślenia, kulturalnego zachowania,
szacunku dla ludzi i zwierząt itd. Największe jednak korzyści wynikają z
dawania przykładu dzieciom własnym zachowaniem. Trzeba również pamiętać,
że wpływ rodziców na to w jaki sposób widzą siebie dzieci jest bardzo
znaczący. Rodzice powinni być świadomi tego, że sposób w będą oceniać dziecko
zostanie na trwale wpisany w jego umyśle. Dlatego, że to właśnie opinie
rodziców i ich działania kształtują charakter dziecka.
Motywowanie dziecka by próbowało rozwijać swoje umiejętności i
zachęcając go do tego rodzi w nim przekonanie „ja mogę” . Porażka, której
towarzyszy nie nagana rodziców, lecz dalsza zachęta, daje poznać ograniczenia,
a nie staje się tragedią. Taki sposób motywowania sprawia, że dziecko buduje
właściwy obraz siebie. Ma ochotę próbować nowych rzeczy, zdobywać nowe umiejętności
oraz rozwijać się. Nie boi się tez porażek bo wie, że mogą przydarzyć się one
każdemu i że zawsze można spróbować jeszcze raz.
MIŁOŚĆ
I AKCEPTACJA
Warto pamiętać, że najważniejszą sprawą nie tylko w zakresie
wspierania i motywowania dziecka w pierwszym etapie nauki lecz ogólnie KLUCZEM
DO SUKCESU W WYCHOWANIU DZIECKA, JEST JEGO AKCEPTACJA PRZEZ RODZICÓW.