Samodzielna nauka dziecka w domu zwana
popularnie odrabianiem lekcji jest niezwykle ważnym ogniwem w procesie
nauczania i wychowania: jest to dalszy ciąg nauki szkolnej przygotowujący
dziecko do samokształcenia.
W kl. I-III praca
domowa ma charakter utrwalający wiadomości i umiejętności nabyte w szkole. Jest
to ważne ogniwo w procesie nauczania i wychowania, gdyż samodzielna praca
ucznia przygotowuje go do samokształcenia. Dziecko nie ma nawyku uczenia się
samodzielnie ani w szkole, ani tym bardziej w domu. Należy więc go stopniowo
przygotowywać do tego rodzaju pracy. W szkole czynią to nauczyciele, w domu zaś
rodzice.
W jaki sposób rodzice mogą wspomagać
szkołę w realizacji jej zamierzeń?
W klasach początkowych do domu nie zadaje
się wiele. Jednakże dziecko ma systematycznie wdrażać się do obowiązków
szkolnych tj. dyscypliny szkolnej, do wielu innych wymagań stawianych przez
szkołę jak też podporządkować się zespołowi rówieśników w dobrym słowa tego znaczeniu.
Jednym z ważnych obowiązków dziecka jest zapamiętywanie poleceń nauczyciela.
Zdarza się uczniowi zapomnieć, co w tym wieku nie jest niczym strasznym.
Natomiast ważna jest tu reakcja dorosłych. Nie wolno bagatelizować
nieobowiązkowości, ponieważ prowadzić to będzie do coraz częstszego
zaniedbywania swoich obowiązków. Ze strony rodziców ważny jest tu umiar,
opanowanie i wyrozumiałość oraz przede wszystkim rozmowa z dzieckiem dotycząca
jego problemów. Do należytego wypełniania obowiązków należy przyuczać dziecko
od najmłodszych lat. Zadaniem rodziców jest przyzwyczajanie do samodzielnej
pracy w określonym czasie, czyli przyzwyczajanie do dobrej organizacji pracy.
Dziecko w tym wieku potrzebuje zabawy, ale między zabawą, nauką i spełnianiem
innych obowiązków powinna być zachowana odpowiednia proporcja czasu. Rodzice
powinni zachęcać dziecko, przejawiać zainteresowanie jego postępami w nauce,
dyskretnie naprowadzać na rozwiązanie danego zadania czy problemu, pobudzać
dziecko do działania, do własnej inwencji.
Rodzice, którzy rozumnie kochają swoje
dzieci, będą je przyzwyczajać do samodzielności.
Co powinni wiedzieć
rodzice?
l. Na pewno powinni znać podstawy
programowe klasy. Z reguły zapoznają z nimi we wrześniu nauczyciele i
wychowawcy na pierwszym zebraniu z rodzicami.
2. Rodzice powinni zdawać sobie sprawę z
tego, że dziecko spełnia ważny obowiązek społeczny – wykonuje trudną i
odpowiedzialną pracę, której dorośli nie mogą lekceważyć. Stąd tak ważne są
rozmowy z dzieckiem, które rozwijają i pogłębiają jego zainteresowania.
Nauczyciele muszą uzmysławiać rodzicom, ważność rozmów, zwłaszcza przy
oglądaniu audycji telewizyjnych czy przy wykonywaniu codziennych zajęć. Dziecko
nie może być pozostawione samemu sobie. Zainteresowania rozwijamy także poprzez
czytelnictwo, gdzie dodatkowo kształci się czytanie ze zrozumieniem. Wspólna
dyskusja nad przeczytanym tekstem rozwija umiejętność poprawnego mówienia.
3.Rozwijaniu samodzielności dziecka sprzyja
wyposażenie go w przybory dobrej jakości oraz słowniczki ortograficzne,
encyklopedie itp.
4. Stworzenie odpowiednich warunków pracy,
a więc stałego miejsca do odrabiania lekcji, ustalenie określonych godzin pracy
w domu sprzyja przyzwyczajaniu dziecka do zorganizowanego trybu życia. Rodzice
powinni przejawiać zainteresowanie nauką i jednocześnie muszą sobie zdać sprawę
z tego, że każde dziecko uczy się według swoich możliwości. Rodziców nie może
cechować nadgorliwość przejawiająca się odrabianiem lekcji za dzieci,
dyktowaniem gotowych rozwiązań, pytanie kolegów, co było zadane. Jak zatem
kształtować samodzielność? Samodzielności powinni uczyć rodzice już od
najmłodszych lat życia poprzez przyzwyczajanie dzieci do wykonywania drobnych
czynności jak: ubieranie się, sprzątanie po sobie zabawek, wykonywanie drobnych
obowiązków domowych. Im wcześniej przyzwyczaimy dziecko w domu, tym szybciej i
lepiej poradzi sobie w szkole.
Rola rodziców w kształtowaniu
samodzielności dzieci
Rodzice powinni:
1. Nauczyć dziecko obowiązkowości
(przynoszenia przyborów, wykonywania poleceń nauczyciela).
2. Uczenia zapamiętywania zadanych poleceń.
3. Przejawiania zainteresowania nauką
poprzez rozmowę dotyczącą tematu lekcji. Ma to również ogromne znaczenie
wychowawcze.
4. Nie wtrącać się do odrabiania lekcji,
ale przypilnować jej dokończenia, naprowadzać na rozwiązywanie problemów, co
zmusza do samodzielnego myślenia.
5. Udzielać pochwał za dobrze wykonaną
pracę.
6. Utrwalać umiejętność zdobytych
wiadomości w praktyce (pisanie życzeń, listu, robienie zakupów, rozliczanie się
z pieniędzy).
7. Utrwalać wiadomości poprzez zabawę,
gdzie występuje przypominanie i zapamiętywanie.
8. Uczyć rozumienia treści.
Dziecko musi w domu mieć poczucie
bezpieczeństwa, bliskich kontaktów z rodzicami i rodzeństwem. Niekiedy
nadmierna troskliwość rodziców prowadzi do opieszałości i niechęci dziecka do
nauki. Naturalną potrzebą każdego dziecka jest aktywna działalność. Wyręczanie,
rozpieszczanie przez rodziców nie daje możności zaspokajania tej potrzeby.
Jak pomagać dziecku w odrabianiu pracy domowej?
Wykonywanie prac domowych wymaga od uczniów
samodzielności, doświadczony nauczyciel bez większego trudu rozpozna prace
niesamodzielne. Prace domowe odrabiane przez rodziców lub rodzeństwo,
łatwo zidentyfikować po stylu, doborze wyrazów, układzie treści, metodzie
rozwiązania itp.
Wyręczanie dzieci podczas odrabiania
prac domowych przynosi zgubne skutki, bowiem dziecko uczy się nieuczciwości,
często domagając się od nauczyciela nagrody w postaci wysokiej oceny za pracę
wykonaną przez innych. Niekiedy wyrazem troski rodzicielskiej o sukces szkolny
dziecka
jest wyręczanie go w wykonaniu zadań. Rodzice są świadomi
nieuczciwości takiego postępowania, które pozwala dziecku zbierać laury za prace
wykonane cudzymi rękami i przyzwyczaja je do unikania większego wysiłku.
Zdecydowana większość uczniów wie, że
prace należy wykonywać samodzielnie i konsekwentnie stosuje tę zasadę w
praktyce. Tylko bowiem własny wysiłek intelektualny dziecka w procesie
kształcenia może owocować trwałością wiedzy, jej operatywnością, umiejętnością
rozwiązywania problemów oraz pokonywania trudności w różnych sytuacjach
życiowych.
Pomoc rodziców (lub starszego rodzeństwa) sprowadza się do:
§
Wyjaśnienia tego, czego dziecko nie rozumie;
§
Podpowiadania co należy zrobić;
§
Zalecania dodatkowych ćwiczeń ułatwiających wykonanie zadania;
§
Odpytywania dziecka.
Czasami dziecku wystarczy obecność kogoś bliskiego podczas
odrabiania lekcji. Wówczas czuje się ono pewniej i bezpieczniej,
pracuje szybciej i staranniej.
Bardzo często przyczyną
niestarannego odrobienia zadania domowego, jest nieumiejętność przeprowadzenia
przez dziecko samodzielnej kontroli wyników uczenia się.
Dzieci często tłumaczą nauczycielowi, że przecież uczyły
się, powtarzały zadany materiał. Bez kontroli ze strony rodziców, czy też
starszego rodzeństwa, nie mają one jednak pewności, że materiał został
należycie przyswojony i zapamiętany.
Dość często popełnianym przez rodziców
błędem jest zbyt szybkie objaśnianie dziecku zadania, zanim ono samo
podejmie próbę zastanowienia się nad problemem, już uzyskuje pomoc. Taki
nadmiar troski hamuje rozwój samodzielności.
LITERATURA:
Zborowski Jan, Praca domowa ucznia szkoły podstawowej,
Warszawa 1955.
Zborowski Jan, Proces nauki domowej ucznia, Warszawa, 1961.
Polak Wojciech, Organizacja pracy domowej, Warszawa1965.
Zdzisława Zacłona
„Praca domowa uczniów klas I – III”, Życie Szkoły, 1/1990r.
Krzysztof Kruszko, Samodzielność uczniów klas początkowych
w nauce domowej, Życie Szkoły,1/1996r.
Marianna Szpiter,
Znaczenie nauki domowej, Życie Szkoły,
6/1998r.