STOP przemocy i agresji
rodzaju zachowania agresywne stanowią
istotny problem społeczny. Nie są one
z reguły akceptowane przez społeczeństwo,
są sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami.
Większość psychologów przez agresję rozumie każde zamierzone
działanie, które ma na celu wymierzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu fizycznego lub cierpienia moralnego.
Najczęściej mówimy o agresji:
·
fizycznej – bójki, kopanie, plucie, odbieranie siłą, niszczenie cudzej własności, niszczenie sprzętu szkolnego,
zachęcanie do bicia, wymuszanie itp.
·
słownej
(werbalnej) – grożenie, straszenie, przezywanie, używanie
wulgarnych słów, wyśmiewanie, ośmieszanie itp.
O przemocy mówimy wtedy, gdy uczeń atakujący jest silniejszy fizycznie lub
psychicznie, bądź jest
starszy. Cechą
charakterystyczną przemocy
jest nierównowaga sił. Słowo
przemoc ma znaczenie bliskie słowu agresja. Niekiedy
terminów tych używa się zamiennie.
Badania
wykazują, że najczęstszym aktem agresji u dzieci zarówno
starszych, jak i młodszych są bójki między uczniami. Rozmiar zjawiska
ciągle wzrasta. W szkołach podstawowych
dotyczy ono nawet kilkunastu procent uczniów. Daje się też zauważyć obniżenie wieku sprawców przemocy.
W
naszej szkole zjawisko agresji występuje
również. Nauczyciele w codziennej pracy:
na lekcjach, podczas przerw czy zajęć pozalekcyjnych obserwują przejawy
zachowań agresywnych u uczniów. Nie przechodzą obok nich obojętnie. Podejmują wiele
działań wychowawczych zapobiegających powstawaniu tych zachowań. Swoją postawą
tworzą określoną atmosferę w klasie, promują
pewne wartości i zasady życia w grupie
ich rola w kształtowaniu pożądanych
postaw uczniów jest więc znacząca.
W celu przeciwdziałania agresji powstał Szkolny Program Profilaktyki.
Przeciwdziałanie agresji uczniowskiej
jest bardzo trudne i nie zawsze kończy się sukcesem. Efekty naszej pracy bywają
nieraz odległe w czasie. Najważniejsze
jednak jest to, by nigdy nie rezygnować z podejmowanych wysiłków. Poczucie
bezradności paraliżuje działanie – nie
wolno mu się poddawać, nawet, jeśli nie zawsze i nie wszystko udaje nam się
osiągnąć.
Osobowość dziecka
kształtuje się przede wszystkim pod wpływem rodziny. Gdy przychodzi po raz pierwszy do
przedszkola, potem do szkoły, staje wobec
nowych problemów w kontaktach z rówieśnikami, dziećmi oraz nauczycielami.
Pojawiają się trudne
do przezwyciężenia napięcia i konflikty.
Wsparcia ze strony rodziców nikt wówczas nie zastąpi. W wychowaniu dziecka bardzo ważna jest atmosfera domowa. Kłótnie rodzinne, nadużywanie alkoholu przez rodziców powodują, że
dzieci są pozbawione
poczucia bezpieczeństwa. Żyją w ciągłym lęku i napięciu, co pobudza do
agresji.
Najczęstsze przyczyny powstawania
agresji to:
§ przyczyny tkwiące
w rodzinie:
-
emocjonalnie chłodne nastawienie rodziców do dzieci;
-
brak zainteresowania sprawami dzieci;
-
brak jasnego przekazu, co
jest dobre, a co złe;
-
zbyt swobodne wychowywanie dzieci, przyzwalanie na dowolne
zachowanie w każdej sytuacji;
-
stosowanie kar fizycznych i psychicznych;
-
agresywne zachowywanie się dorosłych;
-
kryzysy rodzinne: kłótnie, rozwód rodziców;
-
sytuacja materialna rodziny.
§ przyczyny tkwiące
w szkole:
-
czynniki związane z instytucją i organizacją szkoły ( hałas, mała przestrzeń
pomieszczeń);
-
czynniki związane z
relacjami nauczyciel – uczeń (niewłaściwe metody komunikowania się
nauczycieli z uczniami);
-
czynniki związane z procesem nauczania (zbyt duże wymagania bez
uwzględnienia
możliwości uczniów, niesprawiedliwe traktowanie itp.);
-
czynniki wynikające z relacji wśród nauczycieli (brak
jasnych reguł życia szkoły, brak konsekwencji i zgodności w egzekwowaniu
przyjętych norm postępowania).
§ wpływ grupy
rówieśniczej:
-
naśladowanie osób zachowujących się agresywnie;
-
stosowanie przemocy nie spotykające się z konsekwencjami ze
strony dorosłych.
§ wpływ mediów (oglądanie aktów przemocy za
pośrednictwem telewizji, komputera,
wpływa
na uczenie się agresywnych zachowań).
Rodzice bardzo często sięgają po kary jako, ich zdaniem, najskuteczniejszą i najwłaściwszą metodę wychowania. Do zdecydowanie najczęściej stosowanych należą:
- zakazy i nakazy (zakaz
oglądania telewizji, gry na komputerze, zabawy z kolegami,
wychodzenia
"na dwór", wstrzymywanie
kieszonkowego itp.);
- stosowanie gróźb i
krzyku;
- kary fizyczne – bicie;
Stosowanie wobec
dzieci przemocy i kar fizycznych bardzo często przynosi odwrotne od zamierzonych
skutki. Dziecko, któremu nie uświadomimy, za co zostało ukarane, buntuje się,
czuje się skrzywdzone, kłamie, szuka okazji aby wyładować swoje emocje na kimś
słabszym.
Kary są dla dziecka niebezpieczne, gdyż:
- są przyczyną lęku
– oczekiwanie następnej kary;
-
uczą przemocy;
- powodują złość i chęć rewanżu;
- burzą niezwykle istotną i potrzebną pewność
bycia kochanym.
Może należałoby ograniczyć się tylko do nagród, albo i z nich
zrezygnować, gdyż są środkami manipulującymi drugim człowiekiem?
Janusz
Korczak – prekursor pedagogiki humanistycznej XX wieku tak wyraził swoje
stanowisko na temat stosowania kary fizycznej:
"Jestem bezwzględnym, nieubłaganym przeciwnikiem kary cielesnej.
Baty, dla dorosłych nawet, będą tylko narkotykiem, nigdy - środkiem
wychowawczym. – Kto uderza dziecko, jest
oprawcą.
–Nigdy bez uprzedzenia i tylko w obronie koniecznej – raz, w rękę,
raz bez gniewu (jeżeli w żaden sposób nie można inaczej)"
Dziecko agresywne
jest niewątpliwie kłopotem dla rodziców, nauczycieli, wychowawców Często też i
jemu z tą postawą nie jest najlepiej
Wychowanie dziecka
jest bardzo trudnym i ciężkim zadaniem.
Obowiązek ten spoczywa zarówno na rodzicach jak i na nauczycielach.
Działania powinny się wzajemnie
uzupełniać, gdyż wszystkim chodzi o jedno – o dobro dziecka. Zarówno w domu
jak i w szkole powinna panować atmosfera ciepła i zainteresowania sprawami dziecka. Dziecku trzeba mówić, co jest
dobre, a co złe, co pożądane, a co zabronione Swoją postawą dawać dobry
przykład, rozmawiać z nim na temat wartości cenionych w rodzinie. Należy
wytyczyć jasne reguły postępowania jednoznacznie określone w języku zrozumiałym dla dziecka. Powinno znać granice i być uprzedzone o
konsekwencjach ich przekraczania.
Bardzo ważnym elementem procesu
wychowania jest udział rodziców w życiu szkoły, w życiu klasy. Wspólne
organizowanie imprez i uroczystości pozwala na wnikliwą obserwację
zachowań swoich dzieci w różnych
miejscach i różnych sytuacjach.
Eliminując przemoc
i zachowania agresywne wśród uczniów, podejmujemy różnorodne działania
wychowawcze, próby dialogu. Działania te powinny być wspierane przez rodziców,
wszystkich bowiem
łączy jeden cel, którego warunkiem powodzenia jest współdziałanie
domu rodzinnego ze szkołą.