Czas trwania: 45 min.
Temat: Prostokąty i kwadraty –
rozwiązywanie zadań
Prowadzący: Anna Sawicka
Cele lekcji:
Wiadomości
– uczeń wie:
-
co to jest prostokąt, kwadrat
-
wymienia własności przekątnych prostokąta i kwadratu
-
zna wzory na obliczanie obwodu prostokąta i kwadratu
Umiejętności –
uczeń potrafi:
-
obliczać obwody prostokątów i kwadratów
-
narysować prostokąt mając podany jego obwód
-
rozwiązywać zadania tekstowe
Formy pracy:
-
praca parami;
praca w grupach
Środki dydaktyczne: plansze: prostokąta i kwadratu, plansza do
powieszenia na tablicy oraz
karty pracy
dla grup z zadaniami
Wprowadzenie:
1. Przypięcie na tablicy
plansz: prostokąta i kwadratu. Powtórzenie wiadomości o prostokącie i
kwadracie. Podanie własności przekątnych. Obliczenie obwodu prostokąta i
kwadratu mając dane długości boków. Podanie wzorów na obliczanie obwodu prostokąta
i kwadratu.
2. Określenie celów i tematu
lekcji.
Rozwiniecie:
1. Uczniowie pracują w grupach
dwuosobowych. Dostają karty ksero z poleceniem: uzupełnij tabele. Uczniowie
obliczają obwody prostokątów i kwadratów.
Długość boku kwadratu |
10cm |
6 ½cm |
27m |
|
|
Obwód kwadratu |
|
|
|
32dm |
1m |
I
bok prostokąta |
17cm |
65m |
5 ½cm |
31dm |
|
II
bok prostokąta |
23cm |
50m |
4 ½cm |
|
55mm |
Obwód
prostokąta |
|
|
|
80dm |
20cm |
2. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania
przez grupy. Uczeń z każdej grupy przedstawia wynik oraz sposób wykonania
ćwiczenia. Uczniowie wklejają zadanie do zeszytu.
3. Uczniowie zostają podzieleni
na 5 grup. Każda grupa otrzymuje zestaw zadań do rozwiązania.
Zad.
1 Narysuj
dwa różne prostokąty o obwodzie 18cm |
Zad.
2 Narysuj
prostokąt, którego obwód wynosi 20cm, a jeden z boków ma długość 7cm |
Zad.
3 Która
figura ma większy obwód: prostokąt o wymiarach 2 ½ cm i 21 ½ cm, czy kwadrat o boku 13cm? |
Zad.
4 a)
Obwód prostokąta o bokach 7dm i 16dm wynosi: …………………. b)
Kwadrat o obwodzie 2m ma bok długości:…………………………… |
Zad.
5 Narysuj
kwadrat o przekątnych długości 4cm |
Zad.
6 Ile
metrów bieżących siatki potrzeba do ogrodzenia prostokątnej działki o
długości 30m i szerokości 22m, odejmując 4metry bieżące siatki na bramę
wjazdową? |
4.
Zakończenie:
1. Podsumowanie pracy grup
2. Zadanie pracy domowej.