SCENARIUSZ LEKCJI TECHNIKI
( klasa VI - jedna z dwóch godzin lekcyjnych dotycząca tej tematyki)
Temat: Instrukcje
obsługi urządzeń technicznych gospodarstwa
domowego.
Cele ogólne:
Poznawcze:
Zapoznanie z instrukcjami obsługi
podstawowych urządzeń
technicznych
wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.
Praktyczne:
Wykorzystywanie informacji zawartych w instrukcji obsługi
przy bezpiecznym
posługiwaniu się odkurzaczem, suszarką do
włosów, żelazkiem
... .
Wychowawcze:
Bezpieczne posługiwanie się urządzeniami gospodarstwa
domowego.
Współdziałanie i
pomoc w pracy zespołowej.
Cele
operacyjne:
·
Uczeń potrafi wymienić urządzenia techniczne wykorzystywane w gospodarstwie domowym
·
Uczeń umie nazwać części wybranego urządzenia, np. odkurzacza
·
Uczeń zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami zasilanymi
elektrycznie
·
Uczeń wskazuje w instrukcji obsługi informacje dotyczące bezpiecznej
obsługi
Forma pracy:
zespołowa ( 3 – 4 uczniów)
Metody: Praca z
instrukcjami obsługi urządzeń.
Środki
dydaktyczne:
·
Instrukcje obsługi odkurzacza, suszarki do włosów, żelazka i innych.
·
Pytania pomocnicze do pracy z instrukcjami obsługi
·
Plansze „Zapamiętaj” – do uzupełnienia
Przebieg
zajęć:
Czynności nauczyciela |
Czynności ucznia |
· Powitanie i sprawdzenie obecności · Zadanie pytania: Jakie urządzenia techniczne zasilane elektrycznie znajdują się w twoim domu? · Zadanie pytania: Które z urządzeń mogą stwarzać zagrożenie dla użytkownika i dlaczego? · Zadanie pytania: Czy znasz zasady bezpiecznego posługiwania się np. odkurzaczem? · Czy osoba, która kupiła nowy typ np. suszarki do włosów będzie wiedziała jak się nią posługiwać? · Podanie celu lekcji: tematem dzisiejszej lekcji będzie wyszukiwanie w instrukcjach obsługi urządzeń tych informacji, które dotyczą bezpiecznej obsługi; bezpieczeństwo przy obsłudze urządzeń zasilanych elektrycznie jest bardzo ważne dla użytkownika · Podanie tematu lekcji · Podział grupy na zespoły, polecenie wybrania spośród siebie osoby, która będzie przedstawiała przygotowane informacje · Rozdanie każdemu zespołowi „pytań pomocniczych” i instrukcji obsługi różnych urządzeń · Wyjaśnienie „pytań pomocniczych” · Obserwacja pracy zespołów, udzielanie dodatkowych wskazówek do wykonania polecenia · Polecenie przewodniczącym zespołów prezentowania wyników pracy · Zadanie pytania: Czy wszystkie zespoły dobrze wykonały swoje zadanie? Czy zespoły dokonały trafnego wyboru z instrukcji obsługi informacji dotyczących bezpiecznej obsługi urządzenia? · Ocena poprawności wykonania zadania · Zawieszenie przygotowanych przez nauczyciela plansz „Zapamiętaj” · Uzupełnianie przez uczniów brakujących słów, np.: poważne zagrożenie, instrukcja obsługi i inne. · Zadanie pytania: Jakie informacje powinna zawierać d o b r a instrukcja? Co nazywamy instrukcją obsługi? · Podanie definicji „instrukcji” ze Słownika Wyrazów Obcych PWN. · Rozdanie (do wklejenia do zeszytu) definicji „instrukcji” · Zakończenie pracy, podanie informacji: o czym będzie następna lekcja. |
· Odpowiedź na zadane pytania. · Odpowiedź na pytanie · Uważne wysłuchanie celu lekcji · Zapisanie tematu lekcji do zeszytu · Wybranie spośród siebie osoby, która będzie przedstawiała wykonanie polecenia · Przystąpienie zespołów do pracy · Prezentowanie wyników pracy · Wypowiedzi na temat wykonania zadania przez inne zespoły · Wysłuchanie oceny nauczyciela · Podanie brakujących w planszach słów · Wypowiedzi na temat d o b r e j instrukcji · Próba podania definicji instrukcji · Wklejenie do zeszytu definicji instrukcji · Uporządkowanie stanowisk pracy |
Pytania pomocnicze do pracy z
instrukcjami obsługi:
1. Jak nazywa się urządzenie,
którego instrukcję obsługi otrzymałeś?
2. Jakie informacje ogólne
znajdują się w tej instrukcji obsługi?
3. Zaznacz kolorem
czerwonym te punkty instrukcji, które dotyczą bezpiecznej
obsługi urządzenia.
4. Przyporządkuj tym
informacjom kolejne cyfry np. 1 – informacja najważniejsza, . . . . . . . 5 – informacja mniej ważna.
5. Zaznacz kolorem
niebieskim te informacje,
które dotyczą dbałości o urządzenie.
Plansze:
Zapamiętaj
!!! Zły
stan techniczny urządzenia i niewłaściwa obsługa – to poważne
zagrożenie dla użytkownika. |
Zapamiętaj
!!! Przestrzegając
zaleceń podanych w instrukcji obsługi dbasz o prawidłową i bezpieczną
pracę urządzenia. |
Zapamiętaj
!!! Zanim
zaczniesz używać nowego urządzenia, powinieneś zapoznać się z instrukcją
jego obsługi. Unikniesz
w ten sposób niemiłych, a może i niebezpiecznych sytuacji. |