Mandala - technika wspomagająca rozwój dziecka

Mandala - technika wspomagająca rozwój dziecka.

Coraz częściej zauważamy u dzieci stany napięcia, lęku, problemy ze skupieniem uwagi, agresję, nerwowość. Przyczyny takiego stanu mogą być różne: rosnące wymagania w szkole, zbyt mało czasu spędzanego z rodzicami, oraz wzmożony kontakt z mediami. To wszystko jeszcze potęguje depresje, niską samoocenę, obniża wydajność pracy w szkole i zdolność podejmowania decyzji.

Jednym ze sposobów odnalezienia wewnętrznej harmonii jest malowanie mandali - wpisanych w koło obrazków.

Słowo - mandala pochodzi z Indii i oznacza centrum, obwód lub koło magiczne.

Praca z mandalą wywiera bardzo korzystny wpływ na kształcenie uczniów już od pierwszego etapu nauczania. Pobudza i rozwija twórcze myślenie, które jest podstawą kreatywnej edukacji.

Technika mandali uspokaja i wycisza dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, ułatwia koncentrację, prowadzi do wytrwałości i konsekwencji w działaniu, sprzyja wewnętrznej integracji.

Z drugiej strony zauważono wzrost aktywności dzieci nieśmiałych, biernych, poprzez radość tworzenia otwierają się, stają się odważniejsze
i bardziej komunikatywne w stosunku do rówieśników. Należy dodać, że specyficzna atmosfera, jaka wytwarza się podczas malowania, łagodzi napięcia, nieporozumienia i
agresję wśród dzieci.

I wreszcie, rysowanie mandali to dobra okazja do poznania warsztatu plastycznego, kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku, ćwiczy motorykę dłoni najmłodszych uczniów, uczy jak dobierać kolory, kształty, typ kreski, pozwala na wypracowanie własnego stylu.

Kiedy po raz pierwszy na zajęciach pojawiły się mandale, dzieci dokładnie oglądały przygotowane wzory, rozmawiały o nich i zachęcone przeze mnie malowały je zgodnie z wyobrażeniem, z jakim kojarzyły im się te czarne linie. Z biegiem czasu praca z mandalami stała się indywidualnym sposobem ich tworzenia. Uczniowie malują w dowolny sposób, według własnej koncepcji, dobierając kolory według uznania. Tworzą barwne kompozycje, są skupione i pochłonięte malowaniem. Zajęcia te wyciszają je i angażują w pracę.

Mandale malowane są na początku lekcji - minimum 20 minut, czynność ta wykonywana jest partiami i rozkładana w czasie. Do malowania dzieci używają sporo kolorów, zwłaszcza pisaków ze względu na intensywność barw. Dominują kontrasty, barwy ciepłe, zimne, jasne: żółty, czerwony, pomarańczowy, różowy, ale także pastelowa zieleń, błękit, fiolet i brąz. Powstają różne ciekawe kompozycje. Kierunek malowania jest dowolny, od zewnętrznych form do środka, lub od środka ku brzegom. Kiedy dziecko wpatruje się w mandalę, kierunek malowania sam się narzuca

Podczas malowania mamy skłonność do intuicyjnego sięgania po nasze ulubione kolory. W doborze kolorów, dzieci są bardziej spontaniczne, częściej sięgają po kolory mocniejsze i bardziej soczyste. Kolory cieplejsze – czerwienie pobudzają, kolory zimne - odcienie błękitów uspokajają i wzmacniają psychikę

Kolory i ich znaczenie

Biały - doskonałość, niewinność, szczerość.

Czarny - siła postanowienia, honor, powrót.

Niebieski - spokój, rozluźnienie, opanowanie, ustępliwość.

Czerwień - siła, wytrzymałość, miłość, zaufanie do siebie, zmysłowość.

Pomarańczowy - energia, optymizm, radość życia, siła ambicja, czułość, aktywność.

Różowy - kobiecość, delikatność, romantyzm.

Fioletowy - magia, uduchowienie, inspiracja, uczciwość.

Zielony - równowaga, nadzieja, życie, siła woli, wyzdrowienie, nowy początek, dobre samopoczucie.

Zajęcia z mandalami korzystnie wpływają na dzieci. Uspokajają je i wyciszają, panuje spokój i odprężenie. Umysł jest bardziej chłonny i pozwala na łatwiejsze przyswajanie wiedzy W celu stworzenia miłej atmosfery można dzieciom włączyć spokojną, relaksacyjną muzykę,

Pamiętajmy o tym, że wszystkie mandale są ładne, nie ma nieciekawych
i nieefektownych.

Literatura

Główną pozycją, dostępną w Polsce, dla osoby chcącej tworzyć i interpretować mandale, jest książka Susanne F. Fincher, Kreatywna mandala.

Dla dzieci: "Mandale - cztery pory roku"

"Mandale literowe"

"Mandale do dekoracji"

       

Opracowała Marta Chlebek