Jak rozpoznać ucznia z dysleksją?
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – dysleksja,
dysortografia
i dysgrafia u
uczniów klas IV-VI
Oprac.
Katarzyna Błońska
W literaturze
dotyczącej problemu trudności w pisaniu przyjmuje się, że uwarunkowania mogą być
wielorakie. Wśród czynników powodujących te trudności
M. Bogdanowicz wymienia:
- minimalne uszkodzenia centralnego układu nerwowego
z okresu ciąży i porodu
o nieprawidłowym przebiegu lub uszkodzenia nabyte we wczesnym
dzieciństwie, zwłaszcza w pierwszych miesiącach życia,
- dziedziczność,
- opóźnienia w dojrzewaniu centralnego układu
nerwowego, w tym funkcji, które uczestniczą w nauce czytania i pisania,
- zaburzenia hormonalne w okresie rozwoju płodowego,
- zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej.
W zespole
specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu wyróżnia się:
- dysleksję — specyficzne trudności
w uczeniu się czytania, którym często towarzyszą trudności w opanowaniu
poprawnej pisowni,
- dysortografię — specyficzne
trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne),które
współwystępują z trudnościami w czytaniu lub występują samodzielnie,
- dysgrafię — specyficzne trudności
w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma,
- trudność w pisemnej komunikacji —
specyficzne trudności wypowiadania się za pomocą pisma, np. tworzenia
tekstu wypracowania.
Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu:
Uczeń:
- niechętnie
uczestniczy w zabawach ruchowych
- nie
nadąża z zapisywaniem notatek, z pisaniem sprawdzianów
- z
trudem wyodrębnia szczegóły w rysunkach, schematach, na mapie
- przekręca
złożone wyrazy _ myli wyrazy zbliżone fonetycznie w języku obcym
- nie
pamięta kolejności liter alfabetu
- z
trudem zapamiętuje szereg słów, nazwy miesięcy, liczby wielocyfrowe, daty,
terminy
- ma
problemy z określeniem położenia przedmiotów względem siebie
- czyta
z małą liczą błędów, lecz w wolnym tempie, sylabizuje, niedokładnie
rozumie tekst lub czyta szybko, ale popełnia wiele błędów, domyśla się
treści, niedokładnie rozumie tekst
- myli
litery podobne
- popełnia
błędy podczas przepisywania ze wzoru i ze słuchu
- popełnia
błędy ortograficzne mimo znajomości zasad pisowni
- ma
trudności z poprawnym zapisywaniem zmiękczeń i głosek nosowych
- pisze
słowa bezsensowne
- ma
trudności z napisaniem nawet krótkiego tekstu
- pisze
niewyraźnie, nie przestrzega liniatury
Motoryka duża:
- uczeń
wykazuje małą sprawność ruchową: słabo biega,
- ma
trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, z nauczeniem się jazdy na wrotkach,
łyżwach, nartach,
- ma
trudności z wykonywaniem ćwiczeń wymagających uczenia się sekwencji
ruchowych na lekcjach wychowania fizycznego (układy gimnastyczne), kursie
tańca (układy taneczne),
- niechętnie
uczestniczy w zabawach ruchowych.
Motoryka mała i
koordynacja wzrokowo-ruchowa:
- uczeń
ma trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem, odbijaniem piłki,
- ma
obniżoną sprawność ruchową – trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów
podczas prac technicznych, sklejania modeli, brył (geometria), rysowania
schematów, tabel, map (fizyka, geografia),
- pisze
i rysuje w zwolnionym tempie, nie nadąża za klasą podczas pisania
klasówek, zapisywania notatek,
- wykazuje
słaby poziom graficzny pisma i rysunków – pismo niekaligraficzne, mało
czytelne,
- szybko
się męczy podczas pisania (zbyt silny nacisk, słaba kontrola napięcia
mięśniowego),
- nieprawidłowo
trzyma długopis w palcach, zbyt mocno go ściska oraz naciska na papier
podczas pisania (ręka szybko się męczy),
- niechętnie
rysuje.
Funkcje wzrokowe:
- uczeń
ma trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich
syntetyzowaniem w całość (np. podczas składania puzzli),
- wykazuje
trudności z wyodrębnianiem szczegółów (na mapie, na schematach,
w zapisie złożonych działań matematycznych).
Funkcje słuchowo-językowe:
- uczeń
przekręca złożone wyrazy (dżenmentel) lub pary
wyrazów (spuneryzmy: ponik kolny),
używa sformułowań błędnych pod względem gramatycznym, ma trudności z
poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, zwłaszcza wyrażających stosunki
przestrzenne (np. nad–pod, za–przed,
wewnątrz, na zewnątrz),PRAWD Ź SIĘ-VI
- wykazuje
trudności z różnicowaniem głosek podczas nauki języków obcych, myli wyrazy
zbliżone fonetycznie,
- wykazuje
trudności z dokonywaniem operacji (analizy, syntezy, eliminowania,
dodawania, zastępowania, przestawiania) na cząstkach fonologicznych
(sylabach, głoskach).
Pamięć fonologiczna, sekwencyjna:
- uczeń
ma trudności z zapamiętywaniem sekwencji nazw, na przykład miesięcy,
sekwencji czasowej (wczoraj – przedwczoraj – jutro – pojutrze),
- wykazuje
trudności z zapamiętaniem wiersza, złożonego kilkuelementowego polecenia,
- ma
trudności z szybkim wymienieniem serii nazw, na przykład wszystkich
owoców, jakie zna, z powtarzaniem szeregu słów,
- nie
pamięta kolejności liter w alfabecie,
- ma
problemy z zapamiętywaniem trudniejszych nazw, terminów (ekosystem),
- wykazuje
wolne tempo nazywania szeregu (sekwencji) prostych obrazków, liter, cyfr,
- z
trudem powtarza z pamięci szeregi cyfr (złożone z pięciu – sześciu cyfr),
- ma
trudności z liczeniem w pamięci prostych zadań, korzystaniem z tabliczki
mnożenia.
Lateralizacja czynności ruchowych:
- uczeń
ma nieustaloną lateralizację (obuoczność, utrzymująca się oburęczność z
niewielką przewagą jednej ręki).
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni:
- uczeń
ma problemy z określeniem położenia trzech przedmiotów położonych względem
siebie na prawo/na lewo.
Orientacja w czasie:
- uczeń
z trudem zapamiętuje terminy i daty w życiu codziennym; na lekcji historii
ma problemy z chronologią zdarzeń, datowaniem wydarzeń historycznych.
Symptomy
dysleksji rozwojowej w nabywaniu umiejętności szkolnych:
Czytanie
- uczeń
czyta z małą liczbą błędów, lecz w wolnym tempie, korzystając z
prymitywnej techniki (sylabizowanie, a nawet głoskowanie trudnych
wyrazów), niedokładnie rozumie tekst,
- uczeń
czyta w bardzo szybkim tempie, lecz z wieloma błędami, wynikającymi z domyślania
się treści na podstawie kontekstu, często niewłaściwie i niedokładnie
rozumie przeczytany tekst,
- ma
trudności z zapamiętaniem czytanego tekstu,
- przejawia
niechęć do czytania dłuższych tekstów i grubych książek.
Pisanie:
- uczeń
popełnia głównie błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad pisowni
(czasem jest to jedyny rodzaj trudności),
- ma
trudności z pisaniem tekstu (nawet krótkich wypracowań),
- robi
błędy gramatyczne,
- często
popełnia błędy interpunkcyjne.
Niepoprawna pisownia związana z opóźnieniem rozwoju funkcji
wzrokowych (spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej):
- uczeń
popełnia błędy podczas przepisywania tekstów ze wzoru,
- ma
trudności z zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter lub liter
o skomplikowanej strukturze (F, H, Ł, G),
- myli
litery podobne pod względem kształtu (l-t-ł, m-n, u-y, o-a-e, a-ę, e-ę),
- myli
litery identyczne, lecz inaczej położone w przestrzeni (p-b-d-g, m-w, n-u).
Niepoprawna pisownia związana z opóźnieniem rozwoju funkcji
słuchowo-językowych (przede wszystkim spostrzegania słuchowego dźwięków mowy,
również uwagi i pamięci fonologicznej), także aspektu
morfologiczno-syntaktycznego:
- uczeń
ma nasilone trudności w pisaniu ze słuchu (dyktanda),
- myli
litery odpowiadające głoskom podobnym pod względem słuchowo-artykulacyjnym
(z-s, w-f, d-t, k-g),
- ma
trudności z zapisywaniem zmiękczeń, myli głosk i-j,
- ma
trudności z zapisywaniem głosek nosowych ą-om, ę-en,
- często
opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery i sylaby,
- pisze
wyrazy bezsensowne.
Trudności z opanowaniem poziomu graficznego pisma związane
z opóźnieniem rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej:
- nieprawidłowo
trzyma narzędzie graficzne (ołówek, pióro),
- podczas
pisania nadmierne ściska pióro oraz nieprawidłowo (nadmiernie lub zbyt
słabo) naciska piórem na papier,
- pisze
w wolnym tempie, szybko męczy mu się ręka,
- kreśli
niekształtne litery, nieprawidłowo łączy litery,
- nie
przestrzega liniatury,
- ma
mało czytelne pismo.
Zjawiska
związane z dynamiką zmian objawów
- Rozszerzanie się zakresu trudności na
więcej przedmiotów szkolnych i różne obszary aktywności życiowej
- Nawarstwianie się zaburzeń – nakładanie się
wtórnych zaburzeń emocjonalnych (obniżenie poczucia własnej wartości, niestabilność
samooceny)
- Kompensowanie zaburzeń i redukcja
niektórych trudności – dzięki zajęciom terapii pedagogicznej, z racji dojrzewania centralnego
układu nerwowego oraz wspomagającej roli
- wysokiej sprawności
intelektualnej
- Utrzymywanie się gotowości do nawrotu
specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – w sytuacji zaniechania pracy
nad problemem, stresu egzaminacyjnego, zmęczenia, utraty
- kontaktu
z mową ojczystą
Bibliografia:
1.
Bogdanowicz
M., Adryjanek A., Uczeń
z dysleksją w domu Gdynia 2009
2.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i
diagnozowanie, Gdańsk 2004
3.
Mickiewicz J., Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie
dysleksji, dysortografii i dysgrafii
w starszym wieku szkolnym, Toruń 2002
4.
Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze,
Warszawa 1994