"Żyj z przyrodą w zgodzie"
Apel dla uczniów klas I-III
Dziecko 1:
Ziemia to wielki wspólny dom nie tylko dla ludzi,
ale i dla zwierząt oraz roślin.
Człowiek bardzo często o tym zapomina i niszczy to,
co powinien cenić i chronić.
Wycina lasy, zatruwa powietrze, wodę i glebę,
śmieci, hałasuje. A przecież wszystko to
mści się także na nim.
Na skutek zmian spowodowanych działalnością
człowieka wyginęło mnóstwo gatunków zwierząt,
na przykład tur, a wielu grozi wyginięcie.
Dziecko 2:
Każdy z nas może pomóc Ziemi.
Ochrona środowiska moż
e, co prawda,okazać się czasami uciążliwa, bo na przykład
w rezerwatach należy chodzić po wyznaczonych
szlakach, śmieci trzeba wyrzucać do specjalnych
pojemników, książki i zeszyty kupować wyłącznie
z papieru ekologicznego, nie hałasować, nie łapać moty
li,koników polnych, biedronek, nie łamać gałęzi,
nie niszczyć drzew oraz kwiatów..., a jeszcze
oszczędzać energię elektryczną, wodę i gaz.
Dziecko 3:
Gdy w lesie nie rzucasz śmieci
I nie krzyczysz, strasząc zwierzęta,
Gdy zimą ptaki dokarmiać pamiętasz,
Gdy prowadzisz przez ulicę młodsze dzieci,
Kiedy okno otwierasz na noc, po
Dobranocce mówisz "dobranoc"
Nie marudząc do północy,
Kiedy sam się co dzień kąpiesz,
A na półce z zabawkami
często ścierasz kurz...
Myślę, że wystarczy już.
Jeśli postępujesz ta
k,doskonały dajesz znak,
Że bardzo ci jest bliska - ochronna środowiska.
Scenka ekologiczna "List do człowieka"
Konik polny:
Przyleciał parę muszek,
Parę muszek kocmołuszek.
Później komar do nich dotarł.
Bzyczał, syczał i trzepotał.
Ćma też do nich doleciała.
Była śpiąca, lecz latała.
Narobiły dużo wrzasku.
Muszka 1:
O co?!
Konik polny:
Że o brzasku tuż nad rzeką,
jakiś potwór odkrył otwór.
Muszka 1:
I co z tego wyniknęło?
Komar:
Rzecz to wielce niesłychana,
bo z otworu na świat cały
brudy straszne
wyleciały.Dym się wkoło podniósł niego.
Gaz trujący.
Ćma:
I co z tego?
Komar:
Nic ważnego - tak sądzicie,
jeszcze, jeszcze się zdziwicie.
Muszka 2:
To nie wszystko, moi mili.
Raz ten potwór - nie wiem kto to,
mył samochód na zatoką.
Chciał mieć czys
ty swój "garbusik",lśniący i pachnący cały.
Strugi wody z rzeki na niego się lały.
A do rzeki, jak sądzicie?
Owady:
No coo? Mów.
Muszka 2:
Szampony, ropa, nieznana mi piana,
która wszystkie ryby pochłania.
Muszka 1:
Pochłania? Co ty mówisz?
Muszka 2:
Był ryby, już ich nie ma,
a ta piana jeszcze ziewa.
Kto przeleci raz tamtędy
staje się od razu drętwy.
W pada w macki podstępnej piany
i odtąd jego los jest nieznany.
Muszka 1:
To są jednak straszne rzeczy
nigdy tego nie widziałam,
lecz od ptaków raz
słyszałamo naradzie w srebrnym lesie.
Ćma:
Nad czym radzono?
Muszka 1:
Po pierwsze w sprawie, skąd tyle śmieci
znalazło się w trawie.
Po drugie - kto wyrzuca śmieci w lesie
w zimę, lato, w wiosnę, jesień.
Po trzecie - kto niszczy drzewa,
krzewy, małe
kwiatkistokrotki, bławatki i bratki.
Kto to wszystko robi?!
Wiecie!
Człowiek - najmądrzejsza
istota na świecie.
Muszka 1:
To są rzeczy niesłychane!
Czy możemy coś zaradzić?
Konik polny:
Podaj, mucho, papier, pióro,
napiszemy do człowieka.
Może nas zguba nie czeka.
Konik polny:
(konik polny dyktuje list, komar powoli powtarza i zapisuje)
Drogi człowieku, duży czy mały.
Prosimy Cię, by nasz świat wspaniały
mógł być dla nas naszym wspólnym domem.
Bez dymu, trucizn w rzece, zniszczonych lasów,
hałd niepotrzebnych śmieci.
Pomóż zwierzętom, lasom, rzekom,
wszystkiemu co żyje wokół Ciebie.
Zrobisz to dla siebie i przyrody całej,
w której ze wszystkimi w zgodzie
żyć chcemy dalej.
(konik polny głośno odczytuje list napisany przez komara)
Ćma:
Czy
ten list odniesie jakiś skutek?Konik polny:
Zobaczymy, przecież ludzie mają
mądre główki.
Piosenka "Żyj z przyrodą w zgodzie"
Dziecko 4:
Na wycieczce, na koloni,
tam gdzie rzeka, tam gdzie las
skarbów ziemi trzeba bronić
-kwiatów, zwierząt drzew i gniazd
.Żyj z przyrodą w zgodzie!
Odsuń od niej zło!
I pamiętaj co dzień
,żeby chronić ją
!Żyj z przyrodą w
zgodzie!To
wspaniałą rzeczna ziemi, na wodzie
warto
druhów mieć.Czy to stary, czy też młody,
lis
i człowiek , ryba, ptakkażdy cząstką jest przyrody
więc śpiewajmy razem tak:
Piosenka "Ziemia, to wyspa zielona"
Dziecko 5:
Nasza ziemia jest ogromna
lecz przyroda nieprzytomna.
Ginie fauna, ginie flora,
piękna Ziemia - ale chora.Jeśli serce masz tak czułe,
piękna cenisz każdy ślad ,to dlaczego tak bez żalu
mijasz zdeptany kwiat.
Jeśli kochasz wszelkie życie
i dobroci tyle masz,
czy uronisz łzę choć
skrycie,gdy umiera z wolna las.
Dziecko 6:
Nie pozwólmy przyjaciele,
aby
w dymach błękit bladł,by
marniała żywa zieleń .Chrońmy każdy promień słońca,
on
sprawia życia ład .Mały liść to nasz obrońca
d
zięki niemu żyje świat!Dziecko 7:
Uczmy się od dziś,
jak
mądry jest liść ,jak mądre są pszczoły i zioła
i ćwiczmy nasz słuch
,by poznać bez słów
gdy pąk o ratunek woła
.Ratujmy nasz świat
od
klęsk i ludzkich plag.Na ziemi, w powietrzu i wodzie
Stwórzmy bratni krągz
czystych serc i rąk .Pomóżmy bezbronnej
przyrodziei
żyjmy z nią w zgodzie.Piosenka
"Chcemy być przyjaciółmi "
opracowanie mgr Ewa Morlak
nauczanie zintegrowane