"Żyj z przyrodą w zgodzie"

Apel dla uczniów klas I-III

Dziecko 1:

Ziemia to wielki wspólny dom nie tylko dla ludzi,

ale i dla zwierząt oraz roślin.

Człowiek bardzo często o tym zapomina i niszczy to,

co powinien cenić i chronić.

Wycina lasy, zatruwa powietrze, wodę i glebę,

śmieci, hałasuje. A przecież wszystko to

mści się także na nim.

Na skutek zmian spowodowanych działalnością

człowieka wyginęło mnóstwo gatunków zwierząt,

na przykład tur, a wielu grozi wyginięcie.

Dziecko 2:

Każdy z nas może pomóc Ziemi.

Ochrona środowiska może, co prawda,

okazać się czasami uciążliwa, bo na przykład

w rezerwatach należy chodzić po wyznaczonych

szlakach, śmieci trzeba wyrzucać do specjalnych

pojemników, książki i zeszyty kupować wyłącznie

z papieru ekologicznego, nie hałasować, nie łapać motyli,

koników polnych, biedronek, nie łamać gałęzi,

nie niszczyć drzew oraz kwiatów..., a jeszcze

oszczędzać energię elektryczną, wodę i gaz.

Dziecko 3:

Gdy w lesie nie rzucasz śmieci

I nie krzyczysz, strasząc zwierzęta,

Gdy zimą ptaki dokarmiać pamiętasz,

Gdy prowadzisz przez ulicę młodsze dzieci,

Kiedy okno otwierasz na noc, po

Dobranocce mówisz "dobranoc"

Nie marudząc do północy,

Kiedy sam się co dzień kąpiesz,

A na półce z zabawkami

często ścierasz kurz...

Myślę, że wystarczy już.

Jeśli postępujesz tak,

doskonały dajesz znak,

Że bardzo ci jest bliska - ochronna środowiska.

Scenka ekologiczna "List do człowieka"

 

Konik polny:

Przyleciał parę muszek,

Parę muszek kocmołuszek.

Później komar do nich dotarł.

Bzyczał, syczał i trzepotał.

Ćma też do nich doleciała.

Była śpiąca, lecz latała.

Narobiły dużo wrzasku.

Muszka 1:

O co?!

Konik polny:

Że o brzasku tuż nad rzeką,

jakiś potwór odkrył otwór.

Muszka 1:

I co z tego wyniknęło?

Komar:

Rzecz to wielce niesłychana,

bo z otworu na świat cały

brudy straszne wyleciały.

Dym się wkoło podniósł niego.

Gaz trujący.

Ćma:

I co z tego?

Komar:

Nic ważnego - tak sądzicie,

jeszcze, jeszcze się zdziwicie.

Muszka 2:

To nie wszystko, moi mili.

Raz ten potwór - nie wiem kto to,

mył samochód na zatoką.

Chciał mieć czysty swój "garbusik",

lśniący i pachnący cały.

Strugi wody z rzeki na niego się lały.

A do rzeki, jak sądzicie?

Owady:

No coo? Mów.

Muszka 2:

Szampony, ropa, nieznana mi piana,

która wszystkie ryby pochłania.

Muszka 1:

Pochłania? Co ty mówisz?

Muszka 2:

Był ryby, już ich nie ma,

a ta piana jeszcze ziewa.

Kto przeleci raz tamtędy

staje się od razu drętwy.

W pada w macki podstępnej piany

i odtąd jego los jest nieznany.

Muszka 1:

To są jednak straszne rzeczy

nigdy tego nie widziałam,

lecz od ptaków raz słyszałam

o naradzie w srebrnym lesie.

Ćma:

Nad czym radzono?

Muszka 1:

Po pierwsze w sprawie, skąd tyle śmieci

znalazło się w trawie.

Po drugie - kto wyrzuca śmieci w lesie

w zimę, lato, w wiosnę, jesień.

Po trzecie - kto niszczy drzewa,

krzewy, małe kwiatki

stokrotki, bławatki i bratki.

 

 

Kto to wszystko robi?!

Wiecie!

Człowiek - najmądrzejsza

istota na świecie.

Muszka 1:

To są rzeczy niesłychane!

Czy możemy coś zaradzić?

Konik polny:

Podaj, mucho, papier, pióro,

napiszemy do człowieka.

Może nas zguba nie czeka.

 

Konik polny:

(konik polny dyktuje list, komar powoli powtarza i zapisuje)

Drogi człowieku, duży czy mały.

Prosimy Cię, by nasz świat wspaniały

mógł być dla nas naszym wspólnym domem.

Bez dymu, trucizn w rzece, zniszczonych lasów,

hałd niepotrzebnych śmieci.

Pomóż zwierzętom, lasom, rzekom,

wszystkiemu co żyje wokół Ciebie.

Zrobisz to dla siebie i przyrody całej,

w której ze wszystkimi w zgodzie

żyć chcemy dalej.

(konik polny głośno odczytuje list napisany przez komara)

Ćma:

Czy ten list odniesie jakiś skutek?

Konik polny:

Zobaczymy, przecież ludzie mają

mądre główki.

Piosenka "Żyj z przyrodą w zgodzie"

Dziecko 4:

Na wycieczce, na koloni,

tam gdzie rzeka, tam gdzie las

skarbów ziemi trzeba bronić -

kwiatów, zwierząt drzew i gniazd .

Żyj z przyrodą w zgodzie!

Odsuń od niej zło!

I pamiętaj co dzień,

żeby chronić ją!

Żyj z przyrodą w zgodzie!

To wspaniałą rzecz

na ziemi, na wodzie

warto druhów mieć.

Czy to stary, czy też młody,

lis i człowiek , ryba, ptak

każdy cząstką jest przyrody

więc śpiewajmy razem tak:

Piosenka "Ziemia, to wyspa zielona"

Dziecko 5:

Nasza ziemia jest ogromna

lecz przyroda nieprzytomna.

Ginie fauna, ginie flora,

piękna Ziemia - ale chora.

Jeśli serce masz tak czułe,

piękna cenisz każdy ślad ,

to dlaczego tak bez żalu

mijasz zdeptany kwiat.

Jeśli kochasz wszelkie życie

i dobroci tyle masz,

czy uronisz łzę choć skrycie,

gdy umiera z wolna las.

Dziecko 6:

Nie pozwólmy przyjaciele,

aby w dymach błękit bladł,

by marniała żywa zieleń .

Chrońmy każdy promień słońca,

on sprawia życia ład .

Mały liść to nasz obrońca

dzięki niemu żyje świat!

Dziecko 7:

Uczmy się od dziś,

jak mądry jest liść ,

jak mądre są pszczoły i zioła

i ćwiczmy nasz słuch,

by poznać bez słów

gdy pąk o ratunek woła.

Ratujmy nasz świat

od klęsk i ludzkich plag.

Na ziemi, w powietrzu i wodzie

Stwórzmy bratni krąg

z czystych serc i rąk .

Pomóżmy bezbronnej przyrodzie

i żyjmy z nią w zgodzie.

Piosenka "Chcemy być przyjaciółmi "

 

opracowanie mgr Ewa Morlak

nauczanie zintegrowane