SPOTKANIE Z NUTKAMI
Scenariusz apelu szkolnego,
który odbył się 23 maja 2005r.
w Szkole Podstawowej w Budziwoju. Przygotowany przez uczniów klasy Iapod kierunkiem Marty Chlebek
Muzyczne powitanie:
Piosenka:
"Wszyscy są"Narrator:
Powitaliśmy Was śpiewająco, ponieważ dzisiaj na apelu wystąpią nutki, dźwięki, zagra orkiestra, czyli królować będzie MUZYKA
Czy zastanawialiście się - co to jest muzyka?
Czy można się tego dowiedzieć z wierszyka? Posłuchajcie.
Wiersz:
Ewa Żylińska "Muzyka"
Czy śpiewan
ie czajnikato też muzyka?
A mruczenie kota,
a granie na płotach?
A płacz niegrzecznych dzieci?
A szelest śmieci?...
Nie dowiesz się z wierszyka,
gdzie chowa się muzyka.
Może w tobie jest właśnie?
Zanuć, zanim zaś
niesz ...SCENA I
Na scenie dwoje dzieci. Jedno ma emblemat z całą nutą na pięciolinii, drugie z półnutą. Odwrócone emblematy są początkowo niewidoczne dla widzów. W czasie prezentacji odwracają je.
Cała nuta: Jestem cała nuta. Wyglądam tak.
Nuta to muzyczny znak.
Jeśli ktoś myśli, że półn
utawygląda jak całej nuty połowa,
bardzo się myli.
Półnuta: Ja półnuta sama
powiem o sobie
w kilku słowach.
Wyglądam jak ona, w środku jestem pusta.
cała biała i wcale nie mała.
Z boku mam kreseczkę
i tym się różnie troszeczkę.
(Trzymając się za ręce śpiewają:)
Wygląd to nie wszystko - trala, la, la, la,
Cała nuta dłuuuugo, a półnuta krócej trwa ...
SCENA II
Na scenie nuty do, re, mi, fa, sol, la, si ,do. Biegają z emblematami dźwięków.
Potem pojawiają się wrony.
Narrator: Biegają nuty na skwerze.
Jak je zaśpiewać? Nikt nie wie ...
Spokojnie siedzieć nie raczą,
z miejsca na miejsce biegają ,skaczą ...
Porządek zrobiły wrony.
Wrona 1: Przestańcie biegać!
Wrona 2: Siadajcie od lewej do prawej strony!
Narrator: Nuty wron się przestraszyły
i w gamę się ustawiły.
(Nuty siadają jedna obok drugiej. Pierwsza nutka gra na dzwonkach dźwięki gamy. Następnie nutki gamy przedstawiają się, akcentując wyrazy rozpoczynające się zgłoskami, których nazwy noszą.)
Nuta "do": Jestem "do" - nutą dość ruchliwą.
Dobrze znam zwyczaje.
Lubię zwiedzać stare
domyw dość odległych krajach.
Nuta"re": Odwiedzam rechotki w stawie,
by rechotać wieczorami,
lecz nie mam ochoty na to
by się spotkać z
rekinami.Nuta "mi": Jestem "mi", podobno miła,
jak mięciutki misiek.
Sto lub nawet milion razy
głaskałam dziś misia.
Nuta "fa": Na tyczkę te z
fa soląja nuta "fa" z fasonem się wspinam,
bo nasionko tej fasoli
nutą kształtem przypomina.
Nuta "sol": Do solniczki się gramolę,
choć się sol ić nie pozwolę.
Solo w soli śpiewać mogę,
potem schodzę na podłogę.
Nuta "la": Ja najbardziej lalki lubię.
Do lasu je biorę.
Latem do latarni morskiej
chętnie je zabiorę.
Nuta "si": Jestem silna i wytrwała.
Sieję, si tkiem wodę wlewam.
Tylko w sierpniu odpoczywam,
słucham, jak si korka śpiewa.
Nuta "do": Jestem siostrą pierwszej nuty
z naszego wierszyka.
W domu z pięciu długich linii
zawsze drzwi domykam.
Wrona 1: Zanim domkniesz drzwi,
przedstawcie się, śpiewając gamę.
Wrona 2: Wiecie jak?
Tak: do, re, mi, ...
(Nuty kolejno śpiewają: do, re, mi, fa, sol, la, si, do )
Wrona 1: To nuty gamy
i wszyscy je znamy.
SCENA III
Na scenie rozłożony na podłodze łukiem pas tęczy. Na końcu łutu stoi Tęcza - dziecko ubrane w tęczowe barwy.
Nuty spacerują po tęczy ze spuszczonymi głowami.
Narrator: Chodzą nutki po tęczy,
ale bardzo są smutne.
Nuty: My nie chcemy być czarne!
To jest takie okrutne!
Narrator: Tęcza cicho spokojnie
mówi do smutnych nutek ...
Tęcza:
Twórzcie o mnie muzykę,a ucieknie w dal smutek.
Skaczcie po mnie nuteczki
jak po barwnym dywanie.
Wnet wesoła muzyka
z tej zabawy powstanie
(Nuty skaczą w wolnym tempie przy dźwiękach smutnej muzyki )
Nuta "do": Nie jest bardzo wesoła
Ta muzyka o tęczy.
Nuta "re": Ale nikt nas siostrzyczki
w pracy tej nie wyręczy.
Nuta "mi": Gdy wyręczyć nie może,
niech nam chociaż pomoże!
Nuta "fa": Pomóc mogą nam tylko
nasze mniejsze siostrzyczki.
Nuta "sol": One mogą rozjaśnić
nasze smutne twarzyczki ...
Nuta "la": Hej półnuty, ćwierćnuty, ósemki!
Chodźcie do nas tu zaraz,
my jesteśmy na tęczy.
(Wchodzą półnuty, ćwierćnuty, ósemki - zaspane.)
Półnuta 1:
Ale tu wysoko!A wspinanie męczy ...
Ćwierćnuta 1:
W czym możemy pomóc?Nuta "si": W muzyce o tęczy.
Nuta "do": Wspólnie z wami stworzymy
tak radosną muzykę,
że jej tęcza posłucha ...
Tę
cza: Oj posłucham z zachwytem!Ósemka: Każda z was, moje siostry,
niech się bierze do pracy.
Wszystkie nutki: Zaczynamy siostrzyczki,
Raz, dwa, trzy ...
( Nutki śpiewają piosenkę o tęczy )
TĘCZOWA MUZY
KAChodzą nutki po tę
czy, ale bardzo SA smutne.My nie chcemy być czarne! To jest takie okrutne.
Twórzcie o mnie muzykę, o mych barwach, kolorach,
a muzyka się stanie tak jak ja wesoła.
Tęczowa muzyka
jak tęcza barwna jest.
Piosenkę tęczową
zaśpiewaj z nami też!
Skaczcie nutki po linie jak po barwnym dywanie,
to wesoła muzyka z tej zabawy powstanie.
Tęcza barwna i piękna, a my czarne jak sadza,
ale naszej muzyce wcale to nie przeszkadza!
Ref: Tęczowa muzyka ...
Tę
cza: Miło słuchać muzyki,gdy wesołe są nutki.
Ale coś się już zmienia.
Czy wracają znów smutki?
Zatrzymały się. Stoją.
Już nie myślą o tęczy.
Szepcze jedna do drugiej.
(Nuty gromadzą się na środku sceny. Szepczą coś do siebie.
Tęcza klaszcze w dłonie.)
Co was nutki tak dręczy?
Półnuta:
Były piosenki o kwiatkach.Ćwierćnuta
2: O motylkach, bałwankach ...Ósemka 1: Szalikach i o butach.
Półnuta 3:
A nigdy nikt nie śpiewałpiosenki o nutach.
Ćwierćnuta 3:
Myśmy do muzykiwymyśliły słowa.
Ósemka 2: I piosenka o nas
jest właśnie gotowa.
(Wszystkie nuty i dźwięki śpiewają piosenkę.)
NUTKI
Całe nuty i półnuty,
ćwierćnuty, ósemki.
Zaśpiewamy dziś o sobie
tę właśnie piosenkę.
Każda nutka, każda nutka
bardzo się starała
i dlatego bardzo szybko
piosenka powstała
Ref. Choć to może nie wypada,
jednak to robimy
i refrenik tej piosenki
o nas też nucimy.
Tra la la, tra la la
Refren ten nucimy.
Tęcza:
Chociaż muzykę tęczowąnuty wyskakały,
o mnie również pios nkę
pięknie zaśpiewały.
Nuta "do": Dzięki tęczy, moi drodzy,
nie jesteśmy smutne
i nasz kolor nie jest,
nie jest tak okrutny.
Nuta "mi": Bo nie kolor o radości
naszej decyduje.
Ważne jest, czy w swoim sercu
miłość każda czuje.
Nuta "fa": Tęcza bardzo nam pomogła
zrozumieć te słowa
i dlatego tak powstała
piosenka tęczowa.
Narrator: Teraz nutki zrozumiały,
barwą martwić się przestały.
Można nutek słuchać wszędzie
i orkiestra tu przybędzie.
WIERSZ
" W filharmonii" - Marek Majewski
W filharmonii, w filharmonii
jedna nutka drugą goni.
Pełno nutek w całej Sali.
Już się wszyscy zasłuchali.
A szczęśliwe instrumenty
nowych nutek ślą zastępy.
Pędza dźwięki jak lawina.
Już wydawać się zaczyna,
że rozsadza całą salę
i polecą wyżej, dalej ...
Porwą widzów wraz z orkiestrą
A wtem Cisza! To maestro
minimalnym ruchem ręki
rozbrykane ściszył dźwięki
i znów grzecznie i wesoło
kilka nutek biega wkoło.
A muzyka to jest właśnie
tajemnicza wyspa baśni.
Narrator:
Prosimy o wysłuchanie koncertu, może nie w filharmonii, lecz tu w naszej
sali gimnastycznej.Przygotowaliśmy dwa utwory na orkiestrę perkusyjną.
Pierwszy utwór to "Marsz Radeckiego" J. Straussa
Drugi "Dla Przyjaciela".
Zapraszamy.
(Uczniowie wykonują akompaniament
na instrumentach perkusyjnych do utworów muzyki klasycznej w oparciu o koncepcję Batii Strauss.)