REGULAMIN RADY RODZICÓW
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BUDZIWOJU

 

Podstawa prawna:

Art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996/67/329

z późniejszymi zmianami)

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
  2. Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celi jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania.
  3. Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicje i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie.
  4. Udział rodziców w życiu szkoły powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, konstruktywnego rozwiązywania problemów wychowawczych
    i zaspokajania potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży oraz do angażowania środowiska społecznego w udzielaniu wydatnej pomocy szkole.
  5. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej
    z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
  6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  7. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa niniejszy regulamin.

 

II.CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW

§ 2

Rada Rodziców jest organizacją mającą na celu:

  1. Reprezentowanie ogółu rodziców oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.
  2. Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w zakresie doskonalenia organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i w środowisku, a także wzbogacania wyposażenia bazy dydaktycznej szkoły.
  3. Przedstawianie nauczycielom, władzom samorządowym i oświatowym opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
  4. Współdziałanie z dyrekcją szkoły i radą pedagogiczną zaznajamianiu ogółu rodziców uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i rodziców.
  5. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych szkoły.
  6. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie w tym zakresie pomocy szkole.

§ 3

Podstawowe zadania Rady Rodziców wynikają z celów określonych w § 2 ust. 1 – 6 regulaminu.

Do zadań tych należy:

  1. Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności:

a. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły (obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane
do uczniów, realizowanego przez nauczycieli) oraz programu profilaktyki (dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane
do uczniów, nauczycieli i rodziców);
b. opiniowanie:
- programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki,
-
podejmowanych w szkole innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- szkolnego zestawu programów nauczania,
- obowiązujących podręczników,
- projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

c. organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji zadań szkoły,
e. popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w środowisku i w rodzinie,
f. pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w realizacji bieżącego i opracowaniu perspektywicznego programu rozwoju szkoły,
g. podejmowanie działań społecznych na rzecz szkoły,
h. pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,
i. uczestniczenie w planowaniu wydatków szkoły oraz podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na potrzeby szkoły.

  1. Współpraca z dyrektorem szkoły i nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności:
  1. zapoznanie ogółu rodziców z programem, organizacją i warunkami realizacji procesu nauczania,
  2. współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym w celu zapewnienia pełnej realizacji obowiązku szkolnego przez wszystkich uczniów,
  3. dokonanie, wspólnie z wychowawcami klas oraz innymi nauczycielami, analizy
    i oceny zainteresowań i postaw uczniów,
  4. współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce oraz otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych,
  5. organizowanie udziału rodziców mających odpowiednie przygotowanie, na wniosek nauczyciela, w realizacji wybranych tematów przewidzianych programem nauczania,
  6. wzbogacanie bazy dydaktycznej szkoły.
  1. Współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły
    i rodziny, a w szczególności:
  1. diagnozowanie sytuacji wychowawczej środowiska pozaszkolnego,
  2. informowanie rodziców o organizacji czasu wolnego uczniów po zajęciach lekcyjnych na terenie szkoły i środowiska zamieszkania,
  3. współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych w celu wartościowego zagospodarowania czasu wolnego, integracji zespołów klasowych oraz oddziaływania wychowawczego,
  4. udzielanie dotacji materialnej na rzecz działań wychowawczych w szkole,
  5. uczestniczenie w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów,
  6. współtworzenie programu wychowawczego szkoły i programów wychowawczych klas,
  7. udział członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych,
  8. zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów poprzez pomoc w realizacji szkolnego programu profilaktyki, programu promocji zdrowia oraz pomoc rodzinom niewydolnym w spełnianiu obowiązków wychowawczych i opiekuńczych,
  9. rozwijanie, przy pomocy nauczycieli i specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
  10. wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów szkolnych zgodnie z tradycją środowiska
    i regionu.
  1. Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a w szczególności:
  1. udział, na wniosek wychowawców, w diagnozowaniu potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowanie programu ich zaspokajania,
  2. pomoc szkole w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii szkolnych
    i w dniach wolnych od zajęć,
  3. udział w działalności szkoły na rzecz promocji i ochrony zdrowia uczniów,
  4. udzielanie pomocy w realizacji zadań opiekuńczych świetlicy szkolnej, organizacji żywienia i dożywiania uczniów,
  5. pomoc w zapewnieniu opieki uczniom podczas wyjazdów poza teren szkoły,
  6. współudział w przyznawaniu uczniom różnych form pomocy materialnej.

 

III. SKŁAD I STRUKTURA ORGANÓW RADY RODZICÓW ORAZ SPOSÓB ICH POWOŁYWANIA

§ 4

  1. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców szkoły jest zebranie rodziców klasy.
  2. Wybory do nowych rad rodziców powinny być przeprowadzone do dnia 31 października. Dotychczasowe organy będące reprezentacją rodziców uczniów szkoły lub placówki wykonują zadania rady rodziców do czasu wyboru nowych rad rodziców, nie dłużej jednak niż do dnia 31 października każdego roku szkolnego.
  3. Zebranie rodziców klasy w głosowaniu tajnym wybiera spośród siebie Klasową Radę Rodziców, składającą się z co najmniej 3 osób.
  4. Osoba, która otrzyma największą liczbę głosów, kandyduje do prezydium Szkolnej Rady Rodziców, chyba że Klasowa Rada Rodziców postanowi inaczej.

5.      Prezydium Rady Rodziców i członków komisji rewizyjnej wybiera zgromadzenie ogólne Rady Rodziców, po uzyskaniu aprobaty 51 % uprawnionych.

  1. W skład prezydium Rady Rodziców wchodzi 7 osób, przy czym liczba kandydatów
    do tego organu nie może być mniejsza od liczby ustalonych miejsc. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
  2. Przy równej liczbie uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
  3. Przydziału poszczególnych funkcji (przewodniczący,  wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik oraz członkowie) dokonuje się w obrębie powołanego prezydium.
  4. W skład prezydium nie mogą być wybrani członkowie rady, którzy wchodzą w skład komisji rewizyjnej.
  5. Nowo wybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na swoim pierwszym posiedzeniu.
  6. Pisemne zawiadomienia o dniu, godzinie i porządku zgromadzenia ogólnego Rady Rodziców przekazuje dyrektor szkoły poprzez właściwych uczniów członkom rad klasowych rodziców na 7 dni przed planowanym terminem zgromadzenia.

    12. Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo-  

          wyborczego Rady Rodziców:

a.      wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania;

b.      sprawozdanie ustępującego organu z działalności w okresie sprawozdawczym;

c.      sprawozdanie komisji rewizyjnej i wniosek o udzielenie (lub nieudzielenie) absolutorium ustępującemu organowi;

d.      informacja dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu placówki, ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów szkoły lub organizacji;

e.      plenarna dyskusja programowa;

f.        uchwalenie wniosków programowo – organizacyjnych do działalności Rady Rodziców w następnej kadencji;

    1. wybory nowych organów Rady Rodziców:

-        ustalenie przez komisję regulaminową listy obecności i stwierdzenie prawomocności zebrania,

-        podanie zasad wyborczych, ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą;

-        powołanie komisji skrutacyjnej;

-        głosowanie;

-        ogłoszenie wyniku wyborów przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej

§ 5

  1. Prezydium reprezentuje Radę i ogół rodziców uczniów szkoły wobec dyrektora
    i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  2. W imieniu Rady dokumenty skutkujące zobowiązaniami finansowymi podpisują dwaj członkowie Prezydium: przewodniczący i skarbnik.
  3. Prezydium Rady może powoływać stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich członków, członków Rady Rodziców i spośród innych rodziców
    i osób spoza szkoły (ekspertów) współdziałających z rodzicami dla wykonania określonych zadań.
  4. Liczbę komisji i zespołów, skład osobowy oraz zakres działania ustala Prezydium Rady.
  5. Członkowie Rady pełnią swe funkcje społecznie.

§ 6

  1. Rada Rodziców posiada Komisję Rewizyjną składającą się z co najmniej 3 osób.
  2. Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej wybiera się na pierwszym zebraniu klasowych rad rodziców rozpoczynającym kadencję Rady.
  3. Co najmniej jeden członek Komisji Rewizyjnej powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości.
  4. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków Prezydium oraz osób zatrudnionych lub wykonujących usługi na rzecz Rady składania pisemnych bądź ustnych wyjaśnień dotyczących spraw będących przedmiotem kontroli. Kontrolowani są obwiązani udostępnić wszystkie dokumenty dotyczące zakresu kontroli.
  5. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolny sporządza protokół, z którym zapoznaje Prezydium. Protokół przed przedstawieniem go Radzie wymaga zatwierdzenia
    przez Komisję Rewizyjną.
  6. W przypadku rażących uchybień w działalności Prezydium Komisja rewizyjna może wystąpić do Rady z wnioskiem o podjęcie odpowiednich działań nadzorczych.

7.    Wnioski i ustalenia Komisji Rewizyjnej muszą mieć formę pisemną.

 

IV. ORGANIZACJA PRACY RADY RODZICÓW I KOMPETENCJE       POSZCZEGÓLNYCH OGNIW

§ 7

  1. Zebrania zwyczajne Rady zwołuje się co najmniej 3 razy w roku szkolnym, z tym, że pierwsze zebranie zwołuje pełniący funkcję przewodniczący nie później niż
    do połowy października każdego roku.
  2. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania Przewodniczący Rady zawiadamia członków co najmniej 5 dni przed planowanym terminem zebrania.
  3. W uzasadnionych przypadkach może być zwołane zebranie nadzwyczajne
    po zawiadomieniu członków Rady najpóźniej 1 dzień przed terminem zebrania.
  4. Zebrania zwyczajne Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy,
    na wniosek dyrektora, rad klasowych lub Prezydium Rady.

§ 8

  1. Rada działa poprzez zebrania plenarne oraz organy wewnętrzne, zgodnie z ich kompetencjami.
  2. Najwyższą władzą Rady Rodziców jest plenarne zebranie rodziców, w skład którego wchodzą przedstawiciele klasowych rad rodziców.
  3. Plenarne posiedzenia Rady Rodziców zwoływane są przez jej Prezydium co najmniej raz w roku.
  4. Plenarne zebranie Rady może być zwołane także w każdym czasie na wniosek klasowych rad rodziców, dyrektora szkoły i rady pedagogicznej.
  5. W zebraniu plenarnym uczestniczy dyrektor szkoły. W całości obrad lub w ich części mogą również uczestniczyć inne zaproszone osoby.
  6. Zebrania plenarne oraz zebrania zwyczajne są protokołowane. Za sporządzenie protokołu odpowiedzialny jest sekretarz Rady.

§ 9

  1. Zakres kompetencji plenarnego zebrania rodziców sprowadza się w szczególności do:
  1. wybierania i odwoływania przewodniczącego oraz Prezydium Rady Rodziców oraz członków Komisji Rewizyjnej,
  2. zatwierdzania planu pracy rady Rodziców,
  3. zatwierdzania planu pracy Prezydium Rady Rodziców,
  4. zatwierdzania planu i sposobów realizacji działalności finansowej Rady Rodziców,
  5. podejmowania uchwał w sprawach programowych i regulaminowych Rady.

§ 10

  1. Kompetencje Rady Rodziców określają przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty późn. zmianami, ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela i aktów wykonawczych do tych ustaw oraz statut szkoły. Do kompetencji Rady należy w szczególności:
  1. wybór przedstawicieli ogółu rodziców do komisji i innych gremiów, w których przepisy oświatowe przewidują udział przedstawicieli rodziców szkoły,
  2. uzupełnienie składu Prezydium,
  3. uchwalenie corocznego preliminarza Rady i jego zmian,
  4. zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego Rady, po zbadaniu sprawozdania przez Komisję Rewizyjną Rady i przedstawieniu przez nią opinii w tej sprawie,
  5. uchwalenie propozycji wysokości składek rodziców,
  6. powoływanie stałych i doraźnych komisji Rady dla wykonania określonych zadań.

§ 11

  1. Zebrania rodziców uczniów poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy samych rodziców, klasowej rady rodziców lub wychowawcy.
  2. Zadaniem klasowej rady rodziców jest przede wszystkim realizacja celów regulaminowych na terenie danej klasy, a w szczególności:
  1. współtworzenie programu wychowawczego klasy na dany rok szkolny,
  2. współdziałanie ze wszystkimi rodzicami uczniów i włączenie ich do aktywnego udziału realizacji zadań programu wychowawczego klasy,
  3. współdziałanie z przewodniczącym i Prezydium Rady w ramach realizacji zadań o charakterze ogólnoszkolnym,
  4. opracowanie planu działalności rady klasowej na dany rok szkolny wraz z planem finansowym,
  5. składanie sprawozdań ze swej działalności przed rodzicami uczniów klasy,
  6. diagnozowanie potrzeb uczniów oraz sytuacji wychowawczej w środowisku.

§ 12

  1. Prezydium wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady pomiędzy jej zebraniami.

   Do podstawowych zadań Prezydium należy:

  1. opracowanie planu pracy Rady na dany rok szkolny,
  2. nadzorowanie realizacji planu pracy,
  3. bieżące kierowanie pracami rady w okresie między zebraniami, w tym gospodarką finansową Rady,
  4. realizacja preliminarza Rady,
  5. wykonywanie uchwał Rady,
  6. składanie okresowych sprawozdań z działalności przed ogólnym zebraniem rodziców,
  7. opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu,
  8. koordynowanie działalności rad klasowych,
  9. nadzór nad pracami komisji powołanymi przez Radę,
  10. zlecanie usług niezbędnych do realizacji zadań Rady.
  1. Członkowie Prezydium pełnią funkcję społecznie. Szczegółowy zakres ich zadań i obowiązków, na wniosek przewodniczącego, określa uchwała Prezydium.

 

§ 13

  1. Komisja Rewizyjna jest organem sprawującym kontrolę nad działalnością poszczególnych ogniw.
  2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
  1. kontrolowanie, co najmniej raz w roku, całokształtu działalności finansowo-gospodarczej Prezydium pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami, uchwałami Rady i regulaminem,
  2. przedstawianie Radzie informacji i wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
  3. opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego rady,
  4. wykonywanie innych zadań kontrolnych zleconych przez Radę.

 

V. ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWO-GOSPODARCZEJ

§ 14

  1. Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o ogólnie obowiązujące zasady w jednostkach resortu edukacji narodowej.
  2. Źródłem funduszy Rady są:
  1. dobrowolne składki rodziców uczniów,
  2. dochody osiągane z własnej działalności,
  3. darowizny od osób fizycznych oraz osób prawnych,
  4. dotacje budżetowe,
  5. dochody z innych źródeł.
  1. Dochody, o których mowa w ust. 1 mogą być wydatkowane na wspieranie celów statutowych szkoły, w tym szczególnie udzielanie szkole pomocy materialnej
    w zakresie realizacji programu wychowania i opieki nad uczniami.
  2. Pisemne wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady mogą składać:
  1. dyrektor szkoły,
  2. rady klasowe,
  3. Samorząd Uczniowski,
  4. wychowawcy klas.

5. Otrzymane dotacje z instytucji państwowych i organizacji społecznych mogą być  zużyte wyłącznie na cele uzgodnione z instytucją, która udzieliła dotacji.

6. Wysokość dobrowolnej składki rodziców ustala się większością głosów na ogólnym zebraniu Rady przy obecności co najmniej 51% członków.

7. Rodzice mogę indywidualnie zadeklarować wyższą od ustalonej składkę.

8. Rada klasowa może w szczególnie uzasadnionych zwolnić określonych rodziców
z wnoszenia części lub całości składki.

9. Rodzice wnoszą składkę jednorazowo lub w ratach – według własnego uznania.

§ 15

  1. Podstawą działalności finansowej rady jest roczny plan finansowy zatwierdzony każdorazowo na zebraniu ogólnym. Plan finansowy opracowuje się oddzielnie
    na każdy rok szkolny, tj. okres od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
  2. Ujęte w planie finansowym kwoty powinny wynikać z odpowiednich kalkulacji szczegółowych, a planowane na dany rok szkolny przychody i wydatki (koszty) powinny być zestawione w formie zbilansowanego planu finansowego.
  3. Dochody i wydatki (koszty) planuje się w sumach brutto – według poszczególnych źródeł pochodzenia oraz według przeznaczenia środków.
  4. W działalności finansowej rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
  5. W przypadku wydatkowania środków publicznych mają zastosowanie przepisy dotyczące finansów publicznych.
  6. Za zgodność gospodarki z przepisami obowiązującymi jednostki budżetowe
    i ustalonymi zasadami odpowiedzialność ponosi Prezydium Rady oraz dyrektor szkoły w zakresie uprawnień określonych regulaminem.
  7. Personalną odpowiedzialność, z ramienia Prezydium, za całokształt działalności finansowo-gospodarczej ponosi skarbnik. Do jego obowiązków należy
    w szczególności:
  1. organizowanie wpływów finansowych,
  2. czuwanie nad pełną i rytmiczną realizacją planowanych dochodów,
  3. czuwanie nad prawidłowym, celowym, oszczędnym oraz zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami dokonywaniem wydatków,
  4. czuwanie nad prawidłowością i rzetelnością dokumentacji księgowej,
  5. sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo- kasowych i zatwierdzanie ich
    do wypłaty,  
  6. udzielanie pomocy radom klasowym oraz komisjom problemowym w sprawach finansowo-gospodarczych,
  7. organizowanie rachunkowości i czuwanie nad należytym i bieżącym prowadzeniem ewidencji księgowej,
  8. składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej oraz z wykonania planów finansowych.
  1. Przekazywanie funkcji (czynności) skarbnika, zarówno w okresie kadencji, jak i po jej zakończeniu, powinno być dokonane protokolarnie z udziałem przewodniczącego Komisji rewizyjnej, po uprzednim zbadaniu gospodarki finansowej przez Komisję Rewizyjną.

§ 16

  1. Środki pieniężne Rady są gromadzone i przechowywane na rachunku bankowym.
  2. Na drobne wydatki bieżące można dysponować gotówką w kasie na warunkach ogólnie obowiązujących uwzględniając warunki i możliwości zabezpieczenia gotówki.
  3. Gotówka może być przechowywana wyłącznie w kasach ogniotrwałych.
  4. Osoba, której powierzono prowadzenie kasy podręcznej składa oświadczenie następującej treści: “Przyjmuję do wiadomości, że ponoszę materialną odpowiedzialność za powierzone mi pieniądze i inne wartości. Zobowiązuję się
    do przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia operacji kasowych i ponoszę odpowiedzialność za ich naruszenie”.
  5. Obroty kasy podręcznej ewidencjonuje się w prowadzonych przebitkowo znormalizowanych raportach kasowych. Raporty kasowe mogą być sporządzane zbiorczo za okresy dekadowe (10 dniowe).

 

VI. PRZYJMOWANIE WPŁAT

§ 17

  1. Na każdą przyjętą wpłatę do kasy, z wyłączeniem sum pobranych z rachunku bankowego, wydaje się pokwitowanie z kwitariusza “Kasa przyjmie”. Kwitariusz prowadzi się przebitkowo.
  2. Kwitariusze “Kasa przyjmie” powinny być ponumerowane już w chwili wydania ich osobie upoważnionej do inkasowania wpłat. Numerację blankietów pokwitowań prowadzi się bieżąco od nr 1 w każdym okresie obrachunkowym, z uwzględnieniem
    w numeracji symbolu właściwego roku kalendarzowego.
  3. Ewidencję wydanych kwitariuszy przychodowych prowadzi osobiście skarbnik
    w księdze druków ścisłego zarachowania.
  4. Zadeklarowane przez rodziców wpłaty przyjmowane są przez skarbników klasowych na podstawie zbiorczych list wpłat.
  5. Skarbnicy klasowi zobowiązani są przekazywać bezzwłocznie zainkasowane
    od rodziców wpłaty wraz ze zbiorczą listą wpłat skarbnikowi rady. Na dowód rozliczenia otrzymują oni pokwitowanie z kwitariusza „Kasa przyjmie”.

§ 18

  1. Imprezy nieobjęte kalkulacją szczegółową dochodów i kosztów stanowiącą załącznik do planu finansowego, mogą być organizowane tylko na podstawie odpowiedniego preliminarza imprezy (planu kosztów i dochodów), zatwierdzonego przez przewodniczącego Rady lub skarbnika. W każdym wypadku Prezydium powinno ustalić osobę lub osoby odpowiedzialne za właściwe zorganizowanie i rozliczenie imprezy.
  2. Rozliczenie z organizowanych imprez jednorazowych powinny być udokumentowane odpowiednimi dowodami i protokołami, które załącza się do właściwego zestawienia wynikowego. Zestawienie wynikowe, razem z załączonymi dokumentami
    i rachunkami, przechowuje się na zasadach ogólnie obowiązujących, łącznie z innymi dowodami księgowymi. Do księgi dochodów i wydatków wpisuje się tylko jedną kwotę uzyskanych dochodów i ogólną kwotę poniesionych w związku z daną imprezą kosztów – w jednej pozycji zapisu.

 

VII. DOKONYWANIE WYPŁAT

§ 19

  1. Za podstawę dokonania wypłaty mogą służyć jedynie oryginalne dowody księgowe (rachunki - faktury).
  2. W razie niemożności otrzymania oryginalnych rachunków na udokumentowanie drobnych wydatków, może być sporządzony dowód zastępczy w formie oświadczenia podpisanego przez osobę, która dokonała wydatku. Dokonane wydatki powinny być szczegółowo wymienione w oświadczeniu.
  3. Na dowodach stanowiących podstawę wypłaty powinno być umieszczone potwierdzenie otrzymania środków lub przyjęcia wymienionych w dowodzie towarów, podpisane przez właściwe osoby spośród pracowników szkoły lub członków Rady Rodziców.
  4. Dowody stanowiące podstawę wypłaty powinny być sprawdzone i zatwierdzone
    do wypłaty przez przewodniczącego i skarbnika.
  5. Osoba dokonująca wypłaty zobowiązana jest na każdym dowodzie zamieścić
    w sposób trwały – za pomocą stempla lub odręcznie – i podpisać następującą klauzulę: “Wypłacone gotówką, czekiem Nr …., przelewem z dnia …”.
  6. Ze środków pieniężnych mogą być wypłacane zaliczki jednorazowe lub stałe
    na wydatki określone w planie finansowym. Zaliczki wypłaca się na pisemny wniosek zainteresowanych, zatwierdzony przez przewodniczącego i skarbnika. Wypłaconych zaliczek nie traktuje się jako wydatku i do czasu ostatecznego rozliczenia ewidencjonuje się je w oddzielnej księdze wypłaconych zaliczek. Po rozliczeniu zaliczki zwraca się zainteresowanemu za pokwitowaniem w księdze zaliczek złożony wniosek o wypłacenie zaliczki, przechowywany w kasie podręcznej w formie rewersu.
  7. Zaliczki na wypłaty jednorazowe powinny być rozliczone w terminie określonym
    we wniosku o udzielenie zaliczki. Termin ten nie powinien być dłuższy niż 7 dni
    po wykonaniu zadania.

§ 20

  1. Środki przewidziane planem finansowym, jako pomoc materialna na rzecz szkoły, powinny być przekazywane do dyspozycji szkoły na wskazany przez nią rachunek bankowy dochodów własnych.
  2. Zakupione ze środków we własnym zakresie przedmioty i materiały przekazuje się szkole na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje szkoła, drugi pozostaje w aktach przy właściwym dowodzie wypłaty. Dowód przekazania powinien uwzględniać ilość i rodzaj przekazywanych przedmiotów lub materiałów, ich cenę jednostkową zakupu oraz wartość ogólną. Dyrektor szkoły zobowiązany jest na obu egzemplarzach dowodu przekazania zamieścić adnotację o przyjęciu i wpisaniu otrzymanych przedmiotów lub materiałów do ewidencji księgowej.
  3. Dowodem dokonania określonych wypłat pieniężnych na rzecz dzieci i młodzieży, względnie wydania im określonych materiałów powinien być imienny wykaz uczniów zatwierdzony przez przewodniczącego i skarbnika oraz merytorycznie sprawdzony przez dyrektora.

§ 21

  1. Do ewidencji przychodów i wydatków oraz do ewidencjonowania przebiegu wykonania planu finansowego służy uproszczona księga dochodów i wydatków.
    Przed rozpoczęciem zapisów należy ponumerować kolejne strony księgi, a ogólną ilość stron uwidocznić na końcu księgi. Stwierdzenie to powinno być dokonane
    przez przewodniczącego i skarbnika.
  2. Do księgi przychodów i wydatków wpisuje się wszystkie operacje finansowe
    w porządku chronologicznym oraz wykazuje się stan środków znajdujących się
    w dyspozycji.
  3. Zapisy księgowe powinny być prowadzone w sposób czytelny i trwały. Niedopuszczalne jest pozostawienie niewypełnionych wierszy, korektorowanie, wycieranie, wywabianie itp. Poprawianie błędnego zapisu powinno być dokonane przez skreślenie błędnej treści lub kwoty i wpisanie treści lub kwoty prawidłowej. Obok dokonanego skreślenia powinien być zamieszczony podpis osoby wprowadzającej poprawkę.
  4. Dokumenty stanowiące podstawę zapisu w księdze dochodów i wydatków przechowuje się w oddzielnych teczkach w kolejności zapisów.

§ 22

  1. Rada Rodziców nie prowadzi gospodarki magazynowej.
  2. Zakupione ze środków materiały i przedmioty przekazuje się bezpośrednio po zakupie do zużycia.

 

VIII. SPRAWOZDAWCZOŚĆ I KONTROLA

§ 23

  1. Skarbnik składa sprawozdanie z przebiegu wykonania planu finansowego
    na posiedzeniu Prezydium dwukrotnie w ciągu roku szkolnego – na koniec grudnia
    i czerwca. We wrześniu, na plenarnym posiedzeniu zebrania rodziców, przewodniczący Prezydium składa pełne sprawozdanie z wykonania planu finansowego za ubiegły rok szkolny.
  2. Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego powinno być zbadane
    przez Komisję Rewizyjną, która zobowiązana jest sporządzić protokół z tej czynności. O wynikach dokonanej kontroli i o nasuwających się wnioskach Komisja Rewizyjna informuje każdorazowo Radę Rodziców i dyrektora szkoły.
  3. W przypadku stwierdzenia nadużyć Komisja informuje, zawiadamia władze powołane do ścigania przestępstw oraz organ prowadzący szkołę.
  4. Sprawozdania roczne z całokształtu działalności oraz protokoły kontroli Komisji rewizyjnej powinny być przedstawiane i omawiane na posiedzeniach rady pedagogicznej oraz na ogólnych zebraniach rodziców.

 

IX. TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ

§ 24

  1. Uchwały Rady Rodziców oraz jej organów wewnętrznych zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych członków.
  2. Quorum niezbędne do prawomocnego podejmowania uchwał ustala każdorazowo sekretarz lub przewodniczący Rady (organu).
  3. Uchwały są protokołowane.
  4. Jeżeli uchwała Rady Rodziców lub jej organu jest sprzeczna z obowiązującym prawem lub interesem szkoły – dyrektor zawiesza jej wykonanie.

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 25

  1. Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem
    oraz interesem szkoły.
  2. Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
  3. Członkowie niewywiązujący się z nałożonych obowiązków mogą być odwołani
    z funkcji przed upływem kadencji.
  4. Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków klasowe rady rodziców wybierają nowych członków.
  5. Kandydatów do Rady i jej organów wewnętrznych, za ich zgodą, zgłaszają rodzice uczestniczący w zebraniu.
  6. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej, nie dłużej jednak niż do 31 października danego roku szkolnego.
  7. Członkowie Rady Rodziców są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach i zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.