Jak motywować dziecko do nauki?
Drogi Rodzicu, pamiętaj, że otrzymasz
od dziecka to, do czego przywiązujesz wagę – zarówno w sensie pozytywnym jak i
negatywnym.
1. Gdy dziecko jest nieustannie krytykowane, to jest mała szansa, że
się poprawi. Natomiast podkreślanie postępów i zalet dziecka zachęca je do
kontynuowania wysiłku.
Uwagi typu „Kiedy w końcu weźmiesz się za naukę”, są zazwyczaj
mało skuteczne. O wiele lepszy efekt można osiągnąć wypowiedzianą we właściwym
momencie uwagą pozytywną „Nawet nie wiesz, jak lubię, gdy sam pamiętasz o
obrabianiu lekcji i nie muszę ci o tym przypominać”.
2. Należy również wzmacniać zachowania pozytywne przyswojone przez
dziecko, aby w ten sposób je utrwalać np. wasz ośmioletni syn pakuje
samodzielnie plecak „prawie” co wieczór, tak jak go uczyliście. Od czasu do
czasu powiedzcie mu: „Cieszę się, że sam pamiętasz o spakowaniu plecaka”.
3. Zamiast koncentrować się na tym, co jest złe, zacznij od
zwrócenia uwagi na to, co dziecko osiągnęło. Dopiero potem wskaż, co jeszcze należy
zrobić.
4.
Stosuj konstruktywną pochwałę.
Konstruktywna pochwała, to
pochwała opisowa, polega na opisywaniu tego, co się dostrzega w postawie,
zachowaniu dziecka.
Pochwała
opisowa daje dziecku świadomość własnych możliwości i osiągnięć
„Te piątki
są dowodem twojej determinacji i ciężkiej pracy. Musisz być z siebie dumny”.
„Gdy
człowiek czuje się zmęczony po ciężkim dniu w szkole, odrabianie lekcji wymaga
dużego zdyscyplinowania”.
„Wydaje mi
się, że ostatnio bardzo przykładasz się do lekcji. Twoje wypracowania są
staranne, powtarzałeś też sobie słówka!”
Pamiętaj!
Sposób, w jaki rodzice
mówią do dziecka, informuje je, co do niego czują. Ich stwierdzenia mają wpływ
na jego szacunek do samego siebie i poczucie własnej wartości. W dużym stopniu
język rodziców determinuje przeznaczenie dziecka. /Haim Ginott/
Przygotowała: Iwona Bukała-Siedlecka – pedagog szkolny