Jak mówić, żeby dzieci chciały się uczyć - 5 sposobów zachęcania dziecka do współpracy.

I. OPISZ PROBLEM

Zamiast rozkazywać: Proszę natychmiast wziąć się za odrabianie lekcji

Opisz problem: Mateusz lekcje masz nie odrobione.

 

Pamiętaj! Gdy rodzic opisuje problem zamiast rozkazywać, dziecko jest bardziej skore do tego, by zachowywać się odpowiedzialnie.

 

II. ZAPROPONUJ WYBÓR

Zamiast rozkazywać: Proszę natychmiast wziąć się za odrabianie lekcji

Zaproponuj wybór: Wolisz najpierw odrobić zadanie z j. polskiego czy z matematyki?

 

Pamiętaj! Groźby i rozkazy wywołują w dziecku poczucie bezradności albo chęć oporu.

 

III. WYRAŹ TO JEDNYM SŁOWEM

Zamiast: Kiedy Szanowny Pan się namyśli i zacznie odrabiać lekcje?

Wyraź to jednym słowem: Adam, lekcje.

Pamiętaj! Dzieci nie lubią wysłuchiwać kazań ani wyjaśnień. Jedno słowo zachęca je do pomyślenia o problemie i zastanowienia się, co należy zrobić.

 

IV. OPISZ, CO CZUJESZ I WYRAŹ SWOJE OCZEKIWANIA

Zamiast zawstydzania: Kiedy ty w końcu weźmiesz się za naukę? Leń jesteś i tyle.

Opisz, co czujesz: Jest mi przykro, że codziennie muszę przypominać ci o odrabianiu lekcji, oczekuję, że o godz. 15.00 samodzielnie usiądziesz do odrabiania zadań.

 

Pamiętaj! Kiedy rodzic opisuje swoje uczucia, nie atakując i nie ośmieszając dziecka, jest ono w stanie go wysłuchać i zareagować w sposób odpowiedzialny

 

V. NAPISZ LIST i przyklej w odpowiednim miejscu

Lubię jak mnie czytasz. Twoja lektura.

Słówka z j. angielskiego tęsknią za TobąJ

 

Literatura: Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole.

 

Przygotowała: Iwona Bukała-Siedlecka – pedagog szkolny