W
drugim półroczu uczniowie klas IV-VI realizowali projekt międzyprzedmiotowy pt.
„Historia książki i pisma”. Jego celem było zapoznanie uczniów z historią
książki i pisma, materiałów pisarskich, urządzeniami służącymi do komunikacji i
ich roli w rozwoju cywilizacji. Całość wiedzy o książce i piśmie została
podzielona na trzy części, które następnie zgłębiali uczniowie poszczególnych
klas.
I
tak, uczniowie klas IV analizowali pismo i książki w starożytności, klasy V średniowieczny
rękopis i pierwsze książki drukowane, a klasy VI – książki współczesne.
Na lekcjach języka polskiego uczniowie czytali
ze zrozumieniem teksty, omawiali różnorodne formy zapisu. Gromadzili sentencje
związane z książką i opracowywali słowniczki pojęć związanych z książką i
pismem. Tworzyli inicjały i wzorcowo przepisywali teksty.
Na lekcjach historii uczniowie
przygotowali oś czasu dotyczącą rozwoju książki i pisma. Mogli też stać się
drukarzami – w ziemniaku lub gąbce wycinali litery i odbijali teksty, wykonywali
tabliczki z pismem klinowym i obrazkowym.
Na plastyce dzieci wykonały piękne
średniowieczne miniatury oraz tabliczki z pismem obrazkowym.
Ponadto uczniowie uczestniczyli w
lekcji bibliotecznej zorganizowanej przez pracowników Czytelni Głównej Wojewódzkiej
i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie, podczas której zapoznali się z
zabytkowymi zbiorami tej placówki.
Efektem końcowym projektu jest oś
czasu, na której umieszczone zostały prace uczniów odnoszące się do
poszczególnych etapów rozwoju książek i pisma. Została ona zaprezentowana
uczniom i rodzicom na szkolnym korytarzu.